صاحبنظران

توزیع مناسب جمعیت، شاه كلید رفع مشكلات محیط زیستی كشور است

توزیع مناسب جمعیت، شاه كلید رفع مشكلات محیط زیستی كشور است حیوان خانگی: تهران– بعضی از كلان شهرهای ایران همچون خیلی از شهرهای بزرگ جهان درگیر مسائل محیط زیستی و آب و هوایی هستند؛ در این میان بعضی از صاحبنظران رفع اساسی و ریشه ای خیلی از این قبیل معضلات كشور را در تدبیر و چاره اندیشی صحیح در توزیع مناسب جمعیت در پهنای جغرافیایی ایران می دانند.


به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، دهمین همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت در ایام 24 و 26 بهمن ماه جاری در محل پژوهشگاه صنعت نفت در حال برگزاری است، همایشی كه ریاست آن را دكتر مصطفی میرسلیم رئیس مركز تحقیقات موتور و از چهره های نام آشنای عرصه علم و فرهنگ عهده دار است، فردی كه معتقد می باشد خودروها به علت تولید co2، سرمنشا 80 درصد آلایندگی ها محسوب شده و با عنایت به این كه كشورمان دارای مزیت های خاص خدادادی همچون گاز طبیعی است، باید به سمت استفاده از این نعمت خدادادی حركت نماید.
میرسلیم كه پیش از این 9 دوره همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت همراه با هفت نمایشگاه جدیدترین دستاوردها در مورد موتورهای احتراقی را در طول سال های گذشته با حضور شركت های تولید كننده خودرو و شركت های قطعه ساز وابسته، متخصصان، دانشگاهیان و مسئولان وقت سازمان ها و نهادهای در رابطه با این صنعت برگزار كرده است، اصل مشكل آلاینده ها در كشور به خصوص كلان شهرها را ناشی از مصرف بی رویه سوخت و مسائل و مشكلات فنی خودروها دانسته و معتقد می باشد چاره جویی رفع این مشكلات هم تنها با تدابیر فنی میسر است.
عیسی كلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست هم بعنوان یكی از سخنرانان اصلی دهمین همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت، صنایع خودروساز كشور را كه به قول وی 70 هزار میلیارد تومان گردش مالی آنان در سال است، بزرگترین عامل آلودگی هوا در كلان شهرها دانست.
مسئله ای كه البته برخی صاحبنظران در عین این كه معتقدند خودروهای بنزینی و گازوئیلی نقش بسیار زیادی در انتشار آلودگی هوا دارند، این مسئله را تنها یكی از این دلائل دانسته و به زعم آنان، رفع ریشه ای خیلی از مشكلات كشور در درجه نخست نیازمند توجه به مشكلات زیربنایی و اساسی تر همچون ساماندهی و توزیع مناسب جمعیت در كشور است.
این صاحبنظران رفع ریشه ای خیلی از مشكلات كشور در بخش های مختلف همچون مقابله با انواع معضلات زیست محیطی و آب و هوایی را در درجه نخست توزیع مناسب جمعیت در كشور می دانند؛ موضوعی كه به اعتقاد آنان اگر مورد توجه قرار گیرد به صورت حتم به صورت همزمان خیلی از مسائل و مشكلات كشور حتی اقتصادی و فرهنگی مرتفع خواهد شد.
دكتر حسین احمدی دانش عضو هیئت علمی دانشگاه در گروه مهندسی مكانیك بعنوان یكی از شركت كنندگان حاضر در دهمین همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت در این خصوص به نكته جالبی اشاره داشت و به خبرنگار گروه علمی ایرنا اظهار داشت: به نظر من حتی اگر خودروها و سوخت مورد استفاده فاقد استاندارد لازم باشند و به تعبیری آلاینده باشند، سطح آلودگی هوا نبایستی در این سطح آزاردهنده افزایش یابد.
وی اضافه كرد: تنها یكی از دلائل آلودگی هوا مربوط به موتورهای احتراق داخلی است كه البته این همایش هم در این راستا برگزار می گردد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: یك سیاست اشتباه در شهرسازی ما صورت گرفته است كه در دهه 80 و 90 جمعیتی را بیش از ظرفیت مساحت جغرافیایی به كلان شهرها تحمیل و متمركز كرده است.
به گفته وی، این افزایش جمعیت زیاد در كلان شهرها به دنبال خود انواع آلودگی های زیست محیطی، صوتی و ترافیكی را به دنبال داشته است و زمینه مستعدی را برای بروز بحران های اجتماعی بوجود آورده است.
احمدی دانش اظهار داشت: اگر مسئولان برای توزیع جمعیت در آینده تدبیر صحیحی بیاندیشند مطمئنا به صورت همزمان به چند هدف بزرگ دسترسی پیدا خواهند كرد كه تعدیل قابل توجه آلاینده های زیست محیطی و هوا، برطرف شدن معضل ترافیك و مهمتر، سر و سامان یافتن مدیریت شهری مناسب در شرایط بحرانی و غیرعادی مثل زلزله تنها بخشی از آن است.
وی در عین حال علاوه بر توزیع مناسب جمعیت در كاهش معضلات زیست محیطی همچون آلودگی هوا، نقش صنعت خودروسازی را در كنترل آلاینده های زیستی بسیار بالا می داند و معتقد است: صنعت خودروسازی كشورمان یك صنعت توانمند است كه بایستی در مقیاس كلان به صورت صحیح مدیریت شود.
احمدی تصریح كرد: سال قبل كه در این همایش شركت كرده بودم، یكی از فعالیت های محوری سازندگان موتور خودرو استفاده از سیستم های توربوشارژ بود كه خوشبختانه امسال مشاهده می گردد به خوبی در این محور، موتورهای ما توسعه پیدا كرده است و شاهد ورود خودروهای سواری با موتور توربوشارژ یا پورخورانیده شده در بازار می باشیم.
وی اضافه كرد: این نشان از همت جدی مسئولان دارد كه توانسته اند این بخش و این خصوصیت موتورها را كه ارتباط مستقیم با راندمان و توان دارد، توسعه داده و اگر همین دیدگاه مرتبط با بحث آلایندگی باشد مطمئنا در آینده میان مدت و حتی كوتاه مدت می توان شاهد نتایج چشمگیری بود.

**توان تولید خودروهای برقی و هیبریدی در كشور وجود دارد
اما دكتر احمدی در ادامه بحث، استفاده از خودروهای برقی و هیبرید را كه هم اكنون یكی از موضوعات روز دنیا مطرح است، همچون راهكارهای اساسی مقابله با آلاینده های زیست محیطی همچون آلودگی هوا می داند و معتقد است: این مسئله ای نیست كه خارج از توان صنعتگران كشور باشد.
وی در مورد این كه چرا هنوز تولید خودروهای برقی و هیبریدی در كشور راه اندازی نشده است و آیا این به علت هزینه بالای تولید این نوع خودروهاست یاخیر، اظهار داشت: البته نقش هزینه به صورت قطع انكار ناپذیر است اما اگر بخواهیم هزینه های غیر مستقیمی همچون هزینه سالانه مقابله با آلودگی هوا و سایر هزینه های اجتماعی و روانی را هم كه به جامعه تحمیل می شود، اندازه گیری نماییم، به صورت حتم تولید این نوع خودروها بسیار به صرفه خواهد بود.
این استاد دانشگاه اظهاركرد: من فكر می كنم ما می توانیم در چهار یا پنج سال آتی اگر همت جدی مسئولان را داشته باشیم شاهد ورود سواری های با موتورهای الكتریكی در بازار و صنعت حمل و نقل كشور باشیم.
وی همینطور در مورد اینكه آیا تغییر زیرساخت ها در صنایع خودروسازی از تولید موتورهای بنزینی به غیربنزینی و برقی مستلزم هزینه های گزاف خواهد بود یا خیر هم اظهار داشت: با عنایت به شناختی كه نسبت به زیرساخت های صنعت خودرو وجود دارد معتقدم حدود 30 تا حداكثر 50 درصد زیرساخت های صنعت خودرو نیازمند تغییر است. به صورت قطع می توان گفت جنبه های مشترك آنقدر هست كه فعالیت های مان را از هر نظر توجیه پذیر كند.
احمدی در مورد وضعیت و چگونگی استفاده سایر كشورها از خودروهای الكتریكی و برقی هم اظهاركرد: وضعیت دنیا خیلی در این بخش بسیار متنوع است؛ بعضی از كشورهای صنعتی از ما بسیار جلوتر هستند و اما اغلب كشورهای متوسط دنیا در سطح ما و برخی هم از ما عقب تر می باشند.
این استاد دانشگاه اضافه كرد: بنابراین بنابراین هم اگر شنیده باشید مشكل آلودگی صرفا مشكل تنها شهرهای كشور ما نیست بلكه خیلی از شهرهای بزرگ كشورهای پیشرفته مانند پاریس با این مشكل دست و پنجه نرم می كند.

**هزینه تولید خودروهای برقی بالاست
اما یكی دیگر از صاحبنظران صنعت خودرو با بیان این كه هزینه تولید خودروهای برقی به علت قیمت و مدیریت باتری از هزینه تولید خودروهای احتراقی بالاتر می باشد، اظهار نمود: بنابراین باید در ابتدا زیرساخت و پیش نیازهای تولید خودروی برقی همچون تولید باتری های لیتیومی بعنوان یكی از موارد مهم مورد توجه جدی خودروسازان كشورمان قرار گیرد.
دكتر علی ابجدی اختلاف قیمت قابل توجه خودرو برقی نسبت به نوع بنزینی و احتراقی را یكی دیگر از چالش های خودروسازان بخش دولتی و خصوصی برای حركت به سمت تولید این گونه خودروها دانست و اظهار داشت: البته شركت های خودروساز و دانشگاهیان در طول سال های گذشته پروژه های تحقیقاتی خویش را دنبال و عملیاتی كرده اند.
وی در عین حال اظهار داشت: البته تنها بحث موتور ماشین ها نیست، بلكه بحث كیفیت بنزین هم مطرح است. استفاده از بنزین های با كیفیت صدرصد می تواند در كاهش آلودگی هوا اثرگذار باشد. تجربه سال های اخیر در استفاده از بنزین با كیفیت، تعداد روزهای سالم در طول سال را افزایش داده است.

**استفاده از سوخت های پاك حلال مشكل آلودگی های زیست محیطی
دكتر ابجدی در ادامه با تاكید براین كه رفع آلودگی هوا تنها با یك اقدام میسر نخواهد شد، اظهار داشت: لازمه آن این است كه در كنار ارتقای موتورخودروها، استفاده از سوخت های پاك همچون گاز با عنایت به وجود منابع بسیار غنی در كشور نهادینه شود.
وی معتقد می باشد كه استفاده از گاز سی ان جی یا گاز طبیعی فشرده به جای بنزین، گازوئیل و گاز مایع آلودگی های بسیار كمتری را تولید خواهد نمود ضمن اینكه ایمنی بیشتری به هنگام نشت دارد چراكه گاز از هوا سبكتر است و به سرعت پراكنده می گردد.
این استاد دانشگاه همینطور وجود زیرساخت های استفاده از گاز سی ان جی در كشور را كه در طول سه دهه گذشته در كشور بوجود آمده است، یكی دیگر از دلائل منطقی خود برای حركت به سمت استفاده از این نوع سوخت برای صنایع خودروساز دانست.
علمی ** 1836 **
گزارش: یوسف درویشی* انتشار: محتشمی پور


1396/11/25
12:57:53
5.0 / 5
156
تگهای خبر: آب , آلاینده , آلودگی , هوا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
حیوان خانگی - خرید و فروش حیوانات خانگی
petiab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت حیوان خانگی محفوظ است

حیوان خانگی حیوان خانگی

خرید و فروش حیوانات خانگی