گزارش حیوان خانگی به مناسبت روز جهانی محیط زیست

رخنه در قانون، سد آسمان پاك

رخنه در قانون، سد آسمان پاك حیوان خانگی: پنجم ژوئن، روز جهانی محیط زیست با شعار «آسمان پاك، زمین سبز» است. آسمان پاكی كه آرزوی تعداد زیادی از شهروندان ایرانی خصوصاً كلانشهرنشینان است اما چرا به آسمان پاك دست پیدا نمی كنیم؟، معاون سازمان محیط زیست استثناگذاری در اجرای قانون را عامل این وضع می داند.


مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به این پرسش كه چرا با وجود قوانین كاهش آلودگی دستیابی به آسمان پاك به یك رویا تبدیل گشته است؟ اظهار داشت: در كشور ما روال به این شكل است كه وقت بسیار زیادی برای تدوین قوانین می گذاریم اما در اجرا دنبال یك حفره می گردیم تا به این قوانین عمل نكنیم.

وی در این زمینه اشاره كرد: برای تهیه و تصویب قانون هوای پاك حدود ۹ سال تلاش و دوندگی شد تا چارچوب و اصولی برای كاهش آلودگی هوای شهرها و بهبود كیفیت هوا داشته باشیم، حالا پس از همه این فراز و نشیب ها و تصویب بخشنامه های فنی آن در دولت، خود مجموعه های دولت و دستگاه هایی كه باید پاسخگوی چرایی وضعیت بد هوا باشند؛ آغاز به استثناگذاری در قانون كرده اند.

معاون سازمان محیط زیست با اشاره به تعلیق یك ساله در اجرای ماده دو قانون هوای پاك در خصوص اسقاط موتورسیكلت های فرسوده در ازای تولید جدید موتورهای بنزینی، اظهار داشت: من به دوستان موتورسیكلت ساز گفتم مقرر است درانتها سال ۹۸ چه اتفاقی بیفتد كه شما قانون را یك سال به تاخیر می اندازید؟ اگر مقرر است در آخر سال ۹۸ در همین نقطه كه الان هستیم؛ باشیم چرا باید اجرای قانونی را كه به نفع مردم است یك سال به تعویق بیاندازیم؟ چرا نمی خواهیم قبول نماییم كه داشتن نظم و تعهد در اجرای قوانین و حفظ سلامت مردم مهم است؟. اساسا اجرای قانون دشوار است اما اجرای قانون در اختتام با گشایش و فرج برای مردم همراه خواهد بود.

تجریشی در ادامه در پاسخ به این انتقاد كه سازمان محیط زیست در اجرای قانون هوای پاك موفق عمل نكرده است، اظهار داشت: ما جاهایی گرفتار مشكل می شویم كه دولت مصوبات خودرا به تعویق می اندازد و در مورد اجرای بعضی از آنها استثنا قائل می شود، در مورد موتورسیكلت ها سازمان محیط زیست و كارگروه زیربنایی دولت كه شامل نمایندگان وزراء است؛ با درخواست موتورسیكلت سازان برای تعویق یك ساله در اسقاط موتورهای فرسوده، مخالفت كرد حتی نخستین بار كه این درخواست در هیات دولت مطرح شد؛ مورد مخالفت قرار گرفت.

وی افزود: اما این موتورسیكلت سازان آغاز به لابی گری با نهادهای مختلف از مجلس و قوه قضاییه و مجمع تشخیص مصلحت نظام و چند بخش دولت كردند و در نهایت به بهانه اقتصاد مقاومتی و تحریم ها اجرای قانون به عقب افتاد و در نتیجه روال قوانینی را كه با اجماع به آن رسیده بودیم، سوراخ كردند. اساسا وقتی یك دفعه در اجرای قانون حفره ای ایجاد شود، بقیه دستگاه ها هم كه وظیفه قانونی برای كاهش آلودگی هوا دارند به دنبال لغو یا تعلیق تكالیف خود می روند چون با خود می گویند چرا موتورسیكلت سازها توانستند ما نتوانیم؟.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست در ادامه گفت و گو با تاكید بر اینكه روال استثناگذاری قوانین تنها در مورد مصوبات كاهش آلودگی هوا صادق نیست بلكه در تمامی حوزه های محیط زیستی و حتی غیر محیط زیستی قابل ردیابی است، اشاره كرد: ما شاهد چنین روالی در حوزه آب، تغییر الگوی كشت و... هستیم. برای مثال در سال قبل دولت تصویب كرد كه برنج كاری تنها در شمال قانونی می باشد اما در بعضی استان ها استانداران این مصوبه دولت را در كارتابل خود نگه داشته و به زیر مجموعه های خود ابلاغ نكرده اند.
وی افزود: جالب است بدانیم كه با توجه به این مصوبه دولت، در خصوص ممنوعیت كشت برنج غیر از استان های شمالی، به سبب بارش های خوب امسال، برنج كاری حدود ۸۰ هزار هكتار در استان های فارس و خوزستان شروع شده است و این درحالیست كه اقلیم شناسان تاكید دارند كه با وجود بارش سنگین سال آبی جاری، هیچ تضمینی برای ترسالی در ماه ها و سال های آینده وجود ندارد و بارش های اخیر بارش های حدی بوده است. همین طور سال قبل به دنبال آغاز شروع طرح كاهش سوژه تعویق اجرای این طرح از طرف پلیس عنوان شد اما فشار و اصرار محیط زیست جواب داد و طرح اجرا شد.

معاون سازمان محیط زیست با اشاره به اینكه در مواقعی كه دستگاه های مجری با سازمان محیط زیست همراه شده اند به نتایج خوبی رسیده ایم، به «بهبود روند توزیع گازوئیل یورو۴» اشاره و اشاره كرد: در توزیع سوخت گازوئیل یورو۴ مشكل داشتیم، چون حدود ۴۰ درصد گازوئیلی كه در كشور تولید می نماییم استاندارد است و بقیه سوخت استاندارد نیست. وزارت نفت مدعی بود كه ما خط لوله ای داریم كه نمی توانیم گازوئیل استاندارد را وارد این خط نماییم چون به كیفیت سوخت لطمه می زند، بدین سبب تصمیم بر آن شد كه بوسیله كامیون، گازوئیل استاندارد در كشور توزیع شود و این تصمیم، نتیجه شش ماه بحث و جدل های بسیار بین سازمان محیط زیست، وزارت نفت و سازمان راهداری است.

تجریشی افزود: پس از همه قهر و آشتی ها، توانستیم در نهایت طی تفاهمی بین وزارت نفت و سازمان محیط زیست و با تصویب هیات دولت در ۱۵۰ جایگاه سوخت كه تا آخر امسال به ۴۵۰ می رسد؛ گازوئیل استاندارد توزیع نماییم. دستیابی به این مساله سخت بود اما تا ۸۰ درصد ممكن شد و توانستیم سوخت استاندارد را به جایگاه برسانیم. به اعتراف وزارت نفت این اقدام ۲۰ میلیارد تومان هزینه ایجاد كرده، اما خوشبختانه انجام شد.

وی با اشاره به اینكه هر ماه گزارش پایش كیفیت سوخت را برای وزیر نفت ارسال می نماییم، اظهار داشت: در صورت توزیع گازوئیل استاندارد، كامیون هایی كه ۸۰ میلیون تومان هزینه فیلتر دوده داده اند می توانند مطمئن شوند كه گازوئیل، غیر استاندارد نیست كه این قطعه را از بین ببرد. از طرف دیگر اگر سوخت استاندارد باشد خودروسازان داخلی و خارجی بهانه ای برای تولید خودرو های سنگین مجهز به فیلتر دوده نخواهند داشت.

تجریشی درانتها اشاره كرد: سازمان محیط زیست جزئی از یك سیستم و نظام است و برای دستیابی به آسمان پاك و زمین سبز حتما باید سایر دستگاه ها و اجزای دولت همراه سازمان محیط زیست باشند و با وجود سختی، از اجرای قوانین و مصوباتی كه خود به وجود آورده اند، دور نشوند.





منبع:

1398/03/16
19:34:30
5.0 / 5
90
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
حیوان خانگی - خرید و فروش حیوانات خانگی
petiab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت حیوان خانگی محفوظ است

حیوان خانگی حیوان خانگی

خرید و فروش حیوانات خانگی