در گفت وگو با حیوان خانگی:

استاندارد، اظهارات كنترل كیفیت هوای تهران را رد كرد، نتایج اعلامی نادرست است

استاندارد، اظهارات كنترل كیفیت هوای تهران را رد كرد، نتایج اعلامی نادرست است به گزارش حیوان خانگی معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران ضمن تایید كیفیت بنزین و عرضه گزارشی از متوسط میزان گوگرد در بنزین استان تهران، انجام آزمایش بنزین انتشار یافته از جانب شركت كنترل كیفیت هوای تهران در آزمایشگاه های مورد تایید سازمان ملی استاندارد را تكذیب و اعلام نمود: این حق را برای وزارت نفت هم قائل هستیم كه در این زمینه شكایت یا پیگیری حقوقی انجام دهد.


به گزارش حیوان خانگی به نقل از ایسنا، طبق گزارشی كه شركت كنترل كیفیت هوای تهران در ایام آخر شهریور ماه منتشر كرد، غلظت گوگرد در تمام نمونه ها - شامل بنزین معمولی و سوپر - سه برابر حد مجاز اعلام شد، اما چند روز بعد سازمان ملی استاندارد ایران طی نشست خبری این مورد را تكذیب كرد و اعلام نمود كه شركت كنترل كیفیت هوای تهران باید مشخص نماید نمونه ها برپایه كدام استاندارد و در كدام آزمایشگاه بررسی شدند و روش نمونه برداری و حمل نمونه ها چگونه بوده است؛ چون كه این فاكتورها بر نتیجه آزمایش اثرگذار است.
روز دوم مهر ماه هم مدیر تامین و توزیع شركت ملی پخش فرآورده های نفتی ضمن رد شایعه ها درباره بالا بودن گوگرد بنزین توزیعی در سطح شهر تهران اظهار داشت كه كیفیت سوخت توزیعی در این كلانشهر كاملا مطابق استانداردهای سوخت یورو چهار است و آمادگی داریم در حضور نمایندگان سازمان های مرتبط كیفیت سوخت جایگاه ها را آزمایش نماییم. اما در واكنش به این خبر مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران اعلام نمود كه آزمایش این شركت تحت نظارت موسسه استاندارد و در آزمایشگاه های معتبر انجام شده است.
در این رابطه وحید مرندی مقدم - معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران - در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: پیش از سال ۱۳۸۷ حد مجاز گوگرد در بنزین با استاندارد یورو دو، ۳۰۰ پی پی ام بود، اما در سال ۱۳۸۷ استاندارد بنزین تغییر نمود و با اعمال استاندارد یورو چهار، حد مجاز گوگرد در بنزین شش برابر كاهش پیدا كرد و به ۵۰ رسید.
وی با اشاره به اینكه از سال ۱۳۹۲ به بعد میزان گوگرد در بنزین هر سال كاهش یافته است، اظهار داشت: میانگین گوگرد در بنزین در شهر تهران در سال ۱۳۹۳ معادل ۵۰ پی پی ام بوده، اما در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به ترتیب به ۴۰، ۳۲ پی پی ام رسیده است. در سال ۱۳۹۶ به علت مشكلات فنی در پالایشگاه شازند متوسط میزان گوگرد در بنزین به ۶۹ پی پی ام رسید كه بیشتر از حد مجاز بود و اخطارهای لازم هم به آنها داده شد. در سال ۱۳۹۷ هم متوسط میزان این آلاینده در بنزین باردیگر به ۳۴ پی پی ام رسید.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینكه نمونه بنزین باید در فصل سرد و گرم نمونه برداری شود و در انتها سال میزان آلاینده های آن اعلام گردد، میزان گوگرد در بنزین تهران در نیمه اول سال جاری را ۲۴.۹ پی پی ام عنوان نمود.
وی ادامه داد: علاوه بر این احیانا در تجدیدنظر استاندارد بنزین و تغییر آن به استاندارد یورو پنج، حد مجاز گوگرد را باز هم كاهش خواهیم داد.
مرندی مقدم همینطور از مردم خواست كه در این زمینه نگرانی نداشته باشند و خاطرنشان كرد: قاعدتا آزمایشی كه شركت كنترل كیفیت هوای تهران انجام داده در آزمایشگاه های مورد تایید سازمان ملی استاندارد انجام نشده و از نظر من در این زمینه تخلف شده است.
وی ادامه داد: انجام این آزمایش در آزمایشگاه های مورد تایید سازمان ملی استاندارد را ۱۰۰ درصد تكذیب می نماییم و این حق را برای وزارت نفت هم قائل هستیم كه در این زمینه شكایت یا پیگیری حقوقی انجام دهند، چونكه در این زمینه دروغی اعلام شده است.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران همینطور با اشاره به اینكه مكاتباتی با شركت كنترل كیفیت هوای تهران انجام شده كه نام این آزمایشگاه اعلام گردد، اظهار داشت كه هنوز نام آزمایشگاه به سازمان ملی استاندارد داده نشده است.
وی ادامه داد: بررسی میزان گوگرد در بنزین وظیفه شركت كنترل كیفیت هوای تهران نیست و این شركت مسئولیت كنترل كیفیت هوا را به عهده دارد كه مولفه های گوناگون همچون بنزین و خودرو در آن اثرگذار هستند. مسئولیت كنترل كیفیت بنزین با سازمان ملی استاندارد و كنترل خودرو به عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.
مرندی مقدم با اشاره به اینكه به نظر می آید نتایج آزمایش شركت كنترل كیفیت هوای تهران درباره میزان گوگرد در بنزین غیراستاندارد است، خاطرنشان كرد: روش حمل، ظرف نمونه گیری و مدت زمان نگه داری نمونه همچون فاكتورهایی هستند كه بر نتایج آزمایش تاثیر دارد و در صورت تغییر این فاكتورها، امكان دارد نتایج آزمایش را غیرقابل استناد كند.
وی با اشاره به اینكه مشكل دیگری كه در نتایج این آزمایش وجود دارد این است كه اعلام شده وضعیت میزان گوگرد در گازوئیل بهتر از بنزین است، خاطرنشان كرد: این نتیجه را هم ۱۰۰ درصد تكذیب می نماییم، چونكه وضعیت میزان گوگرد در بنزین به مراتب بهتر از گازوئیل است و این طبیعت بنزین است.

در بررسی جایگاه ها به مخلوط آب یا گازوئیل با بنزین برنخوردیم
به قول این مقام مسئول، استاندارد گازوئیل هم اكنون الزامی نیست و طبق مصوبه دولت این استاندارد از سال ۱۴۰۰ الزامی می شود.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران همینطور تصریح كرد كه میزان سرب در بنزین هم هم اكنون مطابق استاندارد یورو چهار، صفر است.
مرندی مقدم در انتها تصریح كرد: اگر آب یا ماده دیگری با بنزین مخلوط شده باشد در جریان آزمایش نمونه بنزین جایگاه ها مشخص می شود كه ما به این مورد برنخوردیم و نمونه هایی كه از پالایشگاه برداشته می شود هم تابحال چنین مشكلی نداشته است.



1398/07/14
14:22:39
5.0 / 5
1455
تگهای خبر: آب , آلاینده , حفاظت محیط زیست , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
حیوان خانگی - خرید و فروش حیوانات خانگی
petiab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت حیوان خانگی محفوظ است (پت یاب)

حیوان خانگی حیوان خانگی

خرید و فروش حیوانات خانگی