در گزارش حیوان خانگی مطرح شد؛

سال جاری هیچ خودرویی با استاندارد یورو۴ پلاك گذاری نمی گردد

سال جاری هیچ خودرویی با استاندارد یورو۴ پلاك گذاری نمی گردد به گزارش حیوان خانگی سرپرست مركز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با اشاره به اینكه هیچ خودرویی با استاندارد یورو۴ سال جاری پلاك گذاری نخواهد شد، اظهار داشت: دستگاه های نظارتی باید به این تخلف رسیدگی كنند.



سید محمدمهدی میرزایی قمی سرپرست مركز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار مهر، در مورد ادامه روند نامه نگاری خودروسازان و مسؤلان وزارت صمت برای تغییر موعد فروش خودرو های با استاندارد یورو ۵ در كشور اظهار داشت: ما بعنوان دستگاه محیط زیستی كشور، اقدامات عملیاتی ما را در این حوزه انجام دادهایم و طی مكاتبات رسمی هم بعنوان رئیس كارگروه كاهش آلودگی هوای كشور كه ریاست آنكه به صورت به رئیس سازمان محیط زیست احاله شده است، نظرمان را در اینباره بیان كرده ایم.
ورود سازمان پشتیبانی از حقوق مصرف كننده و سازمان بازرسی به مساله
وی در ارتباط با پلاك گذاری خودروهایی تولیدی كه سال جاری احتمالاً با استاندارد یورو ۴ به اشخاص فروخته شده اند، تصریح كرد: رئیس سازمان محیط زیست در این رابطه مكاتباتی با فرمانده نیروی انتظامی انجام داده و بر اساس این همفكری ها از آغاز سال ۹۹ خودروهایی كه با استاندارد یورو ۵ تولید نشود، پلاك گذاری نخواهند شد و تا امروز هم هیچ خودرویی با استاندارد یورو چهار سال جاری در كشور پلاك گذاری نشده است.
سرپرست مركز ملی هوا و تغییر اقلیم با تاكید بر اینكه محیط زیست درباره قوانین مربوط به ارتقای استاندارد خودرو ها به هیچ عنوان از مواضع خود كوتاه نخواهد آمد، اظهار داشت: این سازمان تا امروز برای اجرای این قوانین در حد تكالیف و وظایف خود عمل كرده و بابت تخلفات خودروسازان در این حوزه به سازمان بازرسی كل كشور نامه نوشته است.
وی اضافه كرد: دستگاه های نظارتی و اجرایی هم باید به این مسئله ورود پیدا كنند، چونكه ضرر و زیان وارد شده مسلم است.
میرزایی قمی با اشاره به اینكه آماری از پیش فروش خودرو های این دو شركت كه در آذرماه صورت گرفته در دسترس نیست. تصریح كرد: بعد از اعتراض سازمان محیط زیست در آن زمان، نسبت به عدم ذكر تغییر استاندارد خودرو های پیش فروش شده، خودروسازان آگهی پیش فروششان را تغییر دادند و اعلام نمودند تحویل بر مبنای استانداردهای روز خواهد بود.
وی با اشاره به اینكه سازمان پشتیبانی از حقوق مصرف كننده اعلام نموده كه هم ارتقای استاندارد از حقوق مشتریان و هم كاهش آلودگی و هم مسائل اقتصادی از حقوق مشتریان است اضافه كرد: مقرر است این سازمان هم برای حفظ این حقوق به مسئله ورود داشته باشد.
برای ارتقای استانداردها مشكل اجرایی وجود ندارد / خودروسازان تعلل كردند
سرپرست مركز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به اینكه امكان ارتقای استاندارد در همه محصولات تولیدی خودروسازان با هزینه بسیار نازل وجود دارد، اظهار داشت: خودروسازان تصور می كردند با گذر زمان سازمان محیط زیست هم كوتاه می آید و با همین تصور، مبادرت به ارتقای استاندارد نكردند و با نامه نگاری و تعامل و لابی این ارتقای استاندارد معلق مانده است.
وی با تاكید بر اینكه هیچ گونه مشكل اجرایی در این خصوص وجود ندارد، ادعاهای خودروسازان را بهانه گیری عنوان نمود.
هزینه ۱۸۸ هزار میلیارد تومانی آلودگی خودرو برای كشور
میرزایی قمی با اشاره به آمارهای انتشار یافته از جانب وزارت بهداشت و مطالعات جامعی كه این وزارتخانه در مورد هزینه های آلودگی هوا بر اثر مرگ و میر انتشار یافته است، اظهار داشت: آخرین آمار در سال ۹۶ در مورد مرگ و میر زودرس و بیماری های ناشی از آن ۱۸۸ هزار میلیارد برآورد شده است.
وی در ادامه با اشاره به اینكه هزینه ارتقای استاندارد آلایندگی با عنایت به افزایش قیمت خودورهای تولیدی، بسیار اندك است تصریح كرد: هم اكنون قیمت خودرو های ما زیر ۷۰ میلیون تومان نیست و عمده هزینه خودرو سازان جهت ارتقای استاندارد خودرو ها صرف هزینه كاتالیست و ECU در قیمت می شود كه هزینه آن نسبت به هزینه تمام شده خودرو ها كم است.
سرپرست مركز ملی هوا و تغییر اقلیم تصریح كرد: این هزینه ها با هزینه های آلودگی هوا قابل مقایسه نیست، و به همین خاطر محیط زیست، محكم پای این قضیه ایستاده است.
*هیچ آمار و مستند قابل استنادی از پایین بودن كیفیت سوخت تولیدی عرضه نشده است.
وی با اشاره به پ شائبه عدم استاندارد سوخت تولیدی اظهار داشت: درباره وضعیت سوخت در جوابیه ای به خودروسازان و وزارت صمت داده ایم عنوان كردیم كه سوختی كه در سطح كشور توزیع می شود استاندارد یورو ۴ است و سوخت یورو ۵ در پالایشگاه های محدودی تولید می شود اما به جهت مسائل زیست محیطی مصرف سوخت یور و۴ منجر به تخریب خودروی بنزینی یور و۵ نمی گردد. با این وجود وظیفه نظارت بر سوخت هم بر عهده سازمان استاندارد است و بارها اعلام كردند، هیچ مشكلی در توزیع سوخت یورو ۴ ندارد.
میرزایی قمی خاطرنشان كرد: بارها اعلام نموده ایم كه اگر فعالان این حوزه، تخلف و تخطی درباره كیفیت سوخت دیده اند و اعلام كنند كه سوخت تولیدی با استاندردهای موجود تطابق ندارد، اما تاكنون هیچ آمار و مستندی دریافت نكرده ایم. وزارت بهداشت هم بابت این اعتراضات با وزارت نفت مكاتباتی نداشته است.
وی افزود: ازاین رو بحث پایین بودن كیفیت سوخت بهانه قلمداد می شود، مگر اینكه منتقدان اسناد متقنی ارائه نمایند و مرجع رسمی آن یعنی سازمان ملی استاندارد اعلام نماید كه این اسناد از لحاظ علمی مورد تأیید است.
تعلیق اجرای قانون تا ۶ ماه بعد از رفع تحریم ها یعنی عزمی بر داخلی سازی وجود ندارد
سرپرست مركز ملی هوا و تغییر اقلیم در مورد نامه وزارت صمت و خودروسازان به منظور تعلیق اجرای این قانونی تا ۶ ماه بعد از رفع تحریم ها، اظهار داشت: ارتقای استاندارد ۶ ماه پس از رفع تحریم ها یعنی چه؟ این درخواست با منویات رهبری و تاكید ایشان بر اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد. وقتی رهبری اینقدر تاكید بر ضرورت پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی را دارند، چطور چنین درخواستی را مطرح می كنند، این اظهارات به معنای این است كه قرار نیست هیچ داخلی سازی در دستور كار آنها قرار نگرفته است.
وی در ادامه با اشاره به محتوای نامه اخیر خودروسازان كه اجرای این قانون را تناقض ما شعار سال «جهش تولید» عنوان كرده بودند، اظهار داشت: به نظر می آید خودروسازان، از بیانات رهبری و شعارهای سالی كه از جانب ایشان مطرح می شود قصد سو برداشت كرده اند، در صورت یكه اگر به صورت منطقی شعارهای سال و بیانات رهبری را مورد توجه قرار دادند، باید ارتقای استاندارد آلایندگی خودرو ها را در اولویت قرار می دادند، چون منجر به افزایش كیفیت تولید می شود.
میرزایی قمی در واكنش به این ادعا كه ارتقای استاندارد آلایندگی خودرو ها از یورو ۴ به یورو ۵ تغییر آن چنانی در آلایندگی ایجاد نمی كند، اظهار داشت: این ادعا صحیح نیست، تفاوت سطح آلایندگی و تضمین كیفیت عدم آلایندگی یورو ۴ تا ۱۰۰ هزار كیلومتر و یورو ۵ تا ۱۶۰ هزار كیلومتر است. انتظار می رود خودروسازان به مسائل فنی علمی تر اظهارنظر كنند،
وی با تشریح روش های آزمون برای سنجش آلایندگی خودرو های با استاندارد یورو ۴ پرداخت و اظهار داشت: خودروی تولیدی با این استاندارد پیش از تحویل به مشتری به صورت رندوم تحت آزمایش قرار می گرفت، اما در خودرو های با استاندارد یورو ۵ مسئولیت خودروساز در رابطه تضمین كیفیت آلایندگی قطعات تا ۵ سال بعد از تولید است. همین مسئله مصداقی بر آلایندگی كمتر این خودروهاست.
سرپرست مركز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به آمارهای عرضه شده از جانب مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران اظهار داشت: بر مبنای مصوبه مجلس، خودرو ها تا ۴ سال از انجام معاینه فنی معاف هستند مگر اینكه بخواهند معاینه فنی برتر بگیرند، بر مبنای آمار ۶۰ درصد خودرو ها زیر چهار سال كه برای دریافت معاینه فنی برتر به مراكز معاینه فنی مراجعه نموده اند، در آزمون آلایندگی رد شده اند.
وی اضافه كرد: مجموعه تحقیقات دیگری هم نشان می دهد، تولید ناكس در خودرو های یورور۴ با پیمایش دوساله، ۴ برابر بیشتر از حد استاندارد است. این شدت آلایندگی نشاندهنده این است كه دوام عدم آلایندگی در این خودرو ها از حد استاندارد بالاتر است.


1399/02/02
13:06:13
5.0 / 5
878
تگهای خبر: آلودگی , اقلیم , باد , بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
حیوان خانگی - خرید و فروش حیوانات خانگی
petiab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت حیوان خانگی محفوظ است

حیوان خانگی حیوان خانگی

خرید و فروش حیوانات خانگی