ویروس های مشابه كرونا در بدن خفاش ها و مورچه خوارهای آسیایی

ویروس های مشابه كرونا در بدن خفاش ها و مورچه خوارهای آسیایی حیوان خانگی: بررسی ها نشان می دهند ویروس های کرونا که مشابه ویروس عامل بیماری کووید-19 هستند ممکنست در جنوب شرقی آسیا بین خفاش ها و پانگولین ها (مورچه خوارهای فلس دار) در گردش باشند.

به گزارش حیوان خانگی به نقل از ایسنا، کارشناسان و پژوهشگران در یک کشف جدید که سرنخ هایی از بازرسی منشاء همه گیری به دست می دهد، می گویند که سطح بالایی از پادتن های خنثی کننده ویروس های کرونا در حیوانات در تایلند وجود دارد.
تیمی از دانشکده پزشکی «دوک -ان یواس» (Duke–NUS) سنگاپور، پادتن های خنثی کننده ویروس کرونای سندرم حاد تنفسی ۲، یعنی ویروسی که عامل بروز بیماری کووید-۱۹است را در خفاش های نعل بینی در یک غار در تایلند و در یک پانگولین در منطقه حیات وحش در جنوب این کشور پیدا کرده است.
این یافته ها که در مجله علمی «نیچر کامی یونیکیشنز» انتشار یافته اند، نشان می دهند که بگفته پژوهشگران احیانا ویروس های کرونای بیشتری در جنوب شرقی آسیا می توان کشف کرد که در آن جمعیت عظیم و متنوعی از خفاش ها وجود دارد. چنین ویروس هایی هم اکنون در منطقه ای به وسعت ۴۸۰۰ کیلومتر از ژاپن و چین تا تایلند پیدا شده اند.
پروفسور پاتریک کیسی، معاون ارشد تحقیقات در دانشکده پزشکی «دوک -ان یواس» می گوید: بررسی های نظیر این، بمنظور پیشرفت درک ما از خیلی از ویروس های در رابطه با سارس- کوو-۲ (SARS-CoV-2) که در طبیعت وجود دارند بسیار مهم و مهم است.
وی ادامه داد: این پژوهش همین طور بموقع در حال انجام می باشد چونکه هم اکنون تحقیقات در مورد منشاء ویروس سارس- کوو-۲ در دست بررسی می باشد و این تحقیقات ممکنست اطلاعات بیشتری به دست بدهد که به دنبال آن بتوان منشاء شیوع آنرا یافت.
او اشاره کرد: چنین بررسی هایی همین طور نقشی کلیدی در کمک به ما در ایجاد آمادگی در مقابل همه گیری های آینده ایفا می کند برای اینکه این تحقیقات، جزئیات بیشتری از تهیه نقشه ای از تهدیدات بیماریهای قابل انتقال به انسان در اختیارمان می گذارد.
تیم سنگاپوری می گوید کار آنها اولین و تنها بررسی بوده که شواهدی از سطح مولکولی و پادتن ویروس های کرونای در رابطه با کووید-۱۹ (که در میان خفاش ها و پانگولین ها در جنوب شرقی آسیا در گردش است) به دست می آورد.

تایید فرضیه اغلب دانشمندان درباره منشاء ویروس کرونا
این بررسی ها در حالی منتشر شدند که تیمی از سازمان جهانی بهداشت (WHO) بعد از بازرسی های مربوط به یافتن منشاء همه گیری ویروس کرونا با شماری از پرسش های بدون پاسخ در حال آماده شدن برای ترک چین بودند.
تیمی از سازمان جهانی بهداشت بعد از سفر چهار هفته ای به شهر ووهان -جایی که اولین نمونه های کووید-۱۹ در دسامبر ۲۰۱۹ در آن جا شناسایی شد- این کشور را ترک کردند. بنظر می رسد نتیجه اصلی که این تیم ارزیابی کرد، فرضیه اغلب دانشمندان درباره این ویروس را تایید می کند. این فرض که خفاش ها احیانا ناقل اصلی بوده اند و آنها این ویروس را به سایر حیوانات انتقال داده اند و سرانجام منجر به انتقال آن به انسان شده اند.
بااینکه که انتظار نمی رفت که نتیجه قطعی و نهایی منشاء همه گیری با این سفر مشخص شود و چنین چیزی ممکنست سال ها به طول بینجامد. بازار غذاهای دریایی هوانان که در شروع همه گیری، موارد خیلی از مبتلاشدن را شاهد بود از مدت ها پیش بعنوان محل احتمالی اولین مورد ابتلای انسانی به حساب می آید. تعدادی از پژوهشگران سازمان جهانی بهداشت می گویند ردیابی تعدادی از حیوانات فروخته شده در این بازار، به مناطقی می رسد که محل سکونت خفاش های ناقل این ویروس بوده اند. ویروسی که نزدیک ترین نوع به ویروسی است که به بیماری کووید-۱۹ منجر می شود.
اما یک مقام مسؤول چینی می گوید که بنظر می رسد نمونه های دیگری از موارد مبتلاشدن در ووهان در زمان مشابه شیوع در بازار، در منطق دیگری هم مشاهده شده باشند. بدین جهت این امکان وجود دارد که انتقال از حیوان به انسان در جای دیگری اتفاق افتاده باشد.
به نوشته روزنامه ایندیپندنت، تیم سازمان جهانی بهداشت همین طور می گوید این دیدگاه که ویروس ممکنست از موسسه ویروس شناسی ووهان، آزمایشگاهی با مجموعه ای گسترده از نمونه ویروس ها به بیرون نشت کرده باشد، محتمل نیست برای اینکه هیچ شاهدی در خصوص این که این ویروس در آن آزمایشگاه یا هر آزمایشگاه دیگری در سراسر جهان در زمان شروع همه گیری وجود داشته به دست نیامده است.

منبع:

1399/11/29