مدیرعامل معاینه فنی خودروهای تهران مطرح كرد؛

عدم شماره گذاری خودرو ها به سبب ستاندن نكردن استانداردهای محیط زیست

عدم شماره گذاری خودرو ها به سبب ستاندن نكردن استانداردهای محیط زیست به گزارش حیوان خانگی مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو های تهران اظهار داشت: خیلی از خودرو های تولید داخل استانداردهای 58 گانه محیط زیست و ایمنی را پشت سر نگذاشته و در نتیجه هنوز شماره گذاری نشده اند.


به گزارش حیوان خانگی به نقل از مهر، حسین مقدم در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما اظهار داشت: برای خودرو دو استاندارد یا حد مجاز داریم. در ابتدا استاندارد زمان تولید است که در تست های سی یوپی سطح استاندارد را مورد ارزیابی قرار می دهند و در نهایت هم خودرو دارای صلاحیت می شود تا شماره گذاری شود. حدود مجازی را سازمان حمایت محیط زیست به مراکز معاینه فنی ابلاغ کرده است و خودروهایی که در حال حرکت هستند نیز باید این حدود مجاز را رعایت نمایند که این حدود لزوماً منطبق با استاندارد زمان تولید نیستند. استانداردهای یورو در مراکز معاینه فنی مورد ارزیابی قرار نمی گیرند و برمبنای حدود مجاز ابلاغی خودرو ها مورد ارزیابی قرار می گیرند. مقدم گفت: خودرو ها در زمان شماره گذاری باید استانداردهای ۸۵ گانه محیط زیست و ایمنی را پشت سر بگذارند و این روند با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد و پلیس راهور شکل می گیرد. خودرو در صورتیکه همه استانداردها را داشته باشد، شماره گذاری می شود و ۴ مورد استانداردها درباب مسائل محیط زیست و ۸۱ مورد درباب مسائل ایمنی هست. وی ادامه داد: با افزایش تعداد آیتم های استاندارد الزامی موردهای مربوط به مسائل زیست محیطی افزایش می یابد و استانداردهای آلایندگی خودرو جز مهم ترین این استاندارهاست و خیلی از خودرو های تولید داخل یا به روز شده، این استاندارها را ستاندن نکرده اند و در نتیجه هنوز شماره گذاری نشده اند. مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو های تهران تاکید کرد: در مراکز معاینه فنی دو موضوع پیگیری می شود. بحث اول مسائل ایمنی و بحث دوم مسائل آلایندگی است و دو نوع آلایندگی در این مراکز بررسی می شود. در ابتدا آلایندگی بصری و دودهای تولید شده از خودرو را بررسی می نماییم و همین طور گازهای خروجی اگزوز که قابل مشاهده نیستند را آنالیز می نماییم که چهار گاز ملاک عمل هستند و اگر بیش از حدود مجاز ابلاغی سازمان محیط زیست باشند، خودرو مردود می شود و مابقی تست های مکانیزه هم مربوط به ایمنی تردد خودروست. مقدم اشاره کرد: در قانون هوای پاک پیش بینی شده است که سازمان حفاظت محیط زیست بخشنامه ای برای سن خودرو و فرسودگی منتشر کند اما این بخشنامه توسط دیوان عدالت اداری کنسل شد. مبنای سن خودرو همیشه مورد نظر بوده است و برای خودرو های عمومی این زمان حدود ۱۰ سال است و برای خودرو های شخصی سواری هم در حدود ۲۰ سال هست همین طور خودرو های فرسوده در صورت تردد جریمه خواهند شد و مراکز معاینه فنی به این خودرو ها برگه معاینه نخواهند داد و محدودیت هایی برای تعویض پلاک و نقل وانتقال نیز دارند. وی ادامه داد: بواسطه مسائل اقتصادی و تحریم ها جایگزینی خودرو ها با مشکل همراه هست و در نتیجه بندهایی از قانون هوای پاک در کشور اجرا نمی گردد. مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو های تهران ضمن اشاره به شرایط کرونائی اظهار داشت: از شروع سال با یک درصد کاهش مراجعه به مراکز معاینه فنی مواجه بودیم که درصد قابل توجهی نیست و احتمالاً تا آخر سال جبران خواهد شد. این کاهش هم به خاطر فرصت ۳ ماهه پلیس به شهروندان در دوران اوج کرونا بود و پس از اختتام ۳ ماه با ازدحام روبه رو شدیم که در آن دوران ۳ ماهه مردم به پایگاه ها مراجعه نکردند و پس از اختتام ۳ ماه با حجم بالای مراجعه مواجه شدیم و هم اکنون به صورت متوسط روزی ۶ هزار دستگاه خودرو به مراکز ما مراجعه می کنند. مقدم گفت: از اسفند سال قبل اقدامات مناسب برای رعایت پروتکل ها و مبارزه با کرونا را شروع کردیم و خوشبختانه با همکاری مردم و همکارانم حداقل ابتلاء را داشتیم و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ دستگاه در ۱۱ ماه گذشته به مراکز ما مراجعه کردند. استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده در مراکز ما الزامی است و فاصله گذاری ها رعایت می شود و افراد در ماشین ها هستند و تنها ۳ دقیقه از ماشین خارج می شوند که به سبب مساحت بالا فاصله ها زیاد است و نتیجه اقدامات هم نشان داده است که ابتلاء پایینی داشتیم. وی ادامه داد: از ساعت ۷: ۳۰ بامداد تا ۱۶ بعدازظهر همه مراکز ما فعال می باشند و برخی از مراکز ساعات بیشتری فعال می باشند و در ایام جمعه نیز برخی از مراکز ما کار می کنند و مرکز نیایش هم با نوبت دهی آنلاین در خدمت شهروندان است. نیاز به به روزرسانی قوانین داریم و درباب قانون هوای پاک معتقدیم که باید اجرا شود. خودرو ها ۴ سال پس از تولید باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و در ۴ سال اول خودرو ها نیاز به تعویض قطعات دارند اما گارانتی خودرو ۲ سال است و در این ۲ سال فاصله، خودرو ها از نظر کیفیتی و عملکردی رها هستند که اگر قطعات گرفتار مشکل شوند، منجر به تولید آلایندگی خواهند شد.


منبع:

1399/12/03
23:18:33
0.0 / 5
1026
تگهای خبر: ایمنی , تردد , حفاظت محیط زیست , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
حیوان خانگی - خرید و فروش حیوانات خانگی
petiab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت حیوان خانگی محفوظ است (پت یاب)

حیوان خانگی حیوان خانگی

خرید و فروش حیوانات خانگی