تغییرات آب وهوایی تحت کنترل میکروارگانیسم های دریایی است

تغییرات آب وهوایی تحت کنترل میکروارگانیسم های دریایی است به گزارش حیوان خانگی خراسان رضوی تغییرات گسترده در مواد مغذی دریایی نتیجه قابل پیشبینی افزایش دمای اقیانوس ها محسوب می شوند اما حقیقت پیچیده تر است. نتایج تحقیقات جدید نشان داده است که فرایندهای زیر سطح اقیانوس امکان دارد آنچه در بالا رخ می دهد را کنترل کند.

به نقل از سایتک دیلی، پلانکتون ها از مهم ترین موجودات اقیانوسی هستند. تعادل عناصر شیمیایی درون آنها متفاوت می باشد و در شکل گیری خیلی از فرآیندهای دریایی، همچون شبکه غذایی و چرخه جهانی کربن نقش بسیار مهمی دارند. به صورت سنتی تصور می شود که دما نسبت این عناصر را کنترل می کند اما نتایج تحقیق جدید نشان داده است که این تعادل تا حد زیادی وابسته به فعالیت در زیر سطح اقیانوس و اعماق بیشتر از ۳۰۰ پایی است.
یک گروه تحقیقاتی نمونه هایی از هشت مکان در اقیانوس های سراسر جهان را بررسی کرد. آنان دریافتند که نسبت نیتروژن و فسفر وارد شده از زیر سطح اقیانوس، تعادل مواد مغذی در میکروارگانیسم های دریایی که اساس سلامت اقیانوس را می سازند، کنترل می کند. این کشف می تواند به دانشمندان اجازه دهد تا با دقت بیشتری فرایندهای پیچیده اقیانوس را کشف کنند.
مایک لوماس، محقق اصلی این تحقیق می گوید: «اولین بار است که ما طیف وسیعی از مناطق اقیانوس را بررسی و به صورت مستقیم تعادل مواد مغذی موجود در میکروارگانیسم های اقیانوس را اندازه گیری کرده ایم که به راستی هیجان انگیز بود. حالا می توانیم پارامترهای واقع بینانه تری را بر مبنای آنچه در واقع محرک پویایی دریایی است، در مدلهای کامپیوتری که برای پیشبینی تغییر اقیانوس استفاده می شود، بکار ببریم.»
دهه ها، محققان از یک نسبت ثابت برای برآورد تعادل کربن، نیتروژن و فسفر در محیط های دریایی استفاده می نمایند. دانشمندان و گروه هایی مانند پنل بین المللی تغییرات آب وهوایی از این نسبت در شبیه سازی های کامپیوتری برای پیشبینی آینده کره زمین بهره می گیرند. با این وجود، این نسبت نشان دهنده تنوع گسترده توازن شیمیایی در اقیانوس یا نقش مهمی نیست که موجودات در گردش مواد مغذی ایفاء می کنند.
لوماس می گوید: «مشکل این است که نسبت های ثابت، برآوردی مطمئن در نحوه عملکرد زیست شناسی را نشان نمی دهند با این وجود، نگاههای واقع بینانه تر اما پرمخاطره و پیچیده هنوز به صورت گسترده مورد استفاده قرار نگرفته اند.»
برای درک دقیق تر این نسبت ها، لوماس آنها را به صورت مستقیم در فیتوپلانکتون، بعضی از حیاتی ترین موجودات دریایی در سرتاسر جهان اندازه گیری نمود. عناصر موجود در سلول های این موجودات، مواد مغذی موجود در زیستگاه آنها را منعکس می کنند و نقش تنوع زیستی را در چگونگی چرخه مواد مغذی نشان می دهند.

این نخستین بار نیست که فیتوپلانکتون ها برای درک سطوح مواد مغذی در اقیانوس مورد بررسی قرار می گیرند اما پیشرفته ترین و جامع ترین آن است. این گروه فیتوپلانکتون ها را در سرتاسر جهان مورد بررسی قرار دادند تا از سه عنصر مغذی حیاتی در شرایط وسیع محیطی، اطلاعات کسب کنند. به صورت سنتی، محققان از فیلترهای فیزیکی برای طبقه بندی پلانکتون از آب دریا پیش از بررسی آنها بهره برده اند و این رویکرد می تواند باکتری ها و ذرات ریز را درگیر کرده و منجر به خطا شود.
در این تحقیق از تکنیکی به نام فلوسیتومتری (از روش های سلول شناسی یا یاخته سنجی است که به بررسی خصوصیت های فیزیکی و شیمیایی سلول ها یا اجزای مختلف آنها می پردازد) استفاده شده است که به محققان اجازه می دهد صدها تا هزاران سلول را در ثانیه مورد بررسی و طبقه بندی قرار دهند. این امر محققان را قادر می سازد تا سلول های مورد علاقه خویش را جدا کرده و مورد بررسی قرار دهند. این روش نه تنها درک دقیق تری از نسبت های متنوع عناصر در اقیانوس بلکه فرآیندهای کنترل کننده آنها را هم فراهم می آورد.
این گروه دریافت که بر خلاف رایج ترین فرضیه، نسبت کربن، نیتروژن و فسفر در سلول ها در درجه اول به نسبت نیتروژن و فسفر تأمین شده از زیر سطح اقیانوس به آب های روشن از آفتاب که فیتوپلانکتون ها در آن فعال می باشند، بستگی دارد. این امر بدون در نظر گرفتن نوع فیتوپلانکتون یا شرایط محیطی آنها در همه مکان ها صادق بود.
لوماس امیدوار است که این درک بهتر از مواد مغذی برای تصویر بهتری از نحوه واکنش اقیانوس ها به تغییرات آب وهوایی مورد استفاده قرار گیرد.
وی اظهار نمود: ما نمی توانیم مواد مغذی موجود در هر تک سلولی را در همه اقیانوس ها بررسی نماییم اما باید مطمئن باشیم که همه عوامل کنترل کننده در مدلهای کامپیوتری گنجانده شده اند. هنگامی که این نتایج را با سایر رشته های پیشرفته ترکیب می نماییم درک خویش را از پویایی اقیانوس ها و توانایی پیشبینی اوضاع آینده ارتقاء خواهیم داد.
یافته های این تحقیق اخیرا در مجله Communications Earth and Environment انتشار یافته است.

1400/05/17