گزارش حیوان خانگی؛

روزهای آلوده تبریز پایان ندارد

روزهای آلوده تبریز پایان ندارد به گزارش حیوان خانگی دو روزی می شود که به لطف بارش برف شاهد آسمان آبی در تبریز هستیم ولی این وضعیت پایدار نبوده و با وارونگی هوا و فعالیت ناوگان فرسوده حمل و نقل بازهم شاهد آلودگی هوای این شهر خواهیم بود.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها- آناهیتا رحیمی: هوای تبریز برای گروههای سنی حساس ناسالم شد؛ خبری که نیاز نیست در فضای مجازی به دنبال آن باشیم و تنها با نگاهی به آسمان تیره و تار کلانشهر تبریز، آنرا می بینیم.
نیروگاه تبریز گر چه یکی از عوامل تشدید کننده آلودگی کلانشهر تبریز به حساب می آید اما تنها عامل نیست بلکه عوامل اقلیمی و انسانی متفاوتی از قبیل فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی و کمبود فضای سبز هم از عوامل دخیل در آلودگی کلانشهر تبریز به حساب می آید.
لزوم تنظیم مصرف سوخت در منازل و واحدهای صنعتی
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بر مبنای مطالعات انجام گرفته در کلانشهر تبریز و شرایط خاص توپوگرافی، خودرو و منابع متحرک از عمده ترین عوامل آلودگی کلانشهر تبریز به حساب می آید.
رضا فدایی افزود: نیروگاه تبریز و نوع سوخت آن نیز، در کیفیت هوای کلانشهر تبریز، بی تاثیر نیست و ازاین رو یکی از عوامل تشدید کننده هوا است.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی تنظیم مصرف سوخت در منازل و واحدهای صنعتی، کاهش تردد و سفرهای غیرضروری، استفاده از وسایل نقلیه عمومی مطرح می شود که در چنین شرایط بحرانی، محدودیت و یا کاهش فعالیت واحدهای صنعتی، نوسازی وسایل نقلیه عمومی در زمره اقداماتی است که باید در جهت کاهش آلودگی هوا انجام گیرد.
نیروگاه تبریز در کیفیت هوای این کلانشهر بی تاثیر نیست و ازاین رو یکی از عوامل تشدید کننده وضعیت هوا به حساب می آید
فدایی بیان نمود: تشدید آلودگی هوا در کلانشهر تبریز حدوداً از اواسط آذرماه (همزمان با سرمای زودرس) و تا اوایل اسفند ماه رخ می دهد که بر اثر کاهش و وارونگی دماست که باعث می شود آلاینده ها پایدار مانده و به سمت بالا حرکت نکنند.
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اظهار داشت: در فصول گرم سال آلاینده ها سبک تر شده و رو به بالا حرکت می کنند و در نتیجه آلایندگی رخ نمی دهد.
وی افزود: هم اکنون، آلودگی هوا در کلانشهرها بر اثر تغییرات دما رخ می دهد که باعث پایداری آلاینده ها در سطح شهرهاست.
فدایی اضافه کرد: خوشبختانه شاخص کیفی هوای تبریز برابر ۸۰ بوده و با عنایت به این که حدود یک هفته ای است که سوخت نیروگاه تبریز گازسوز شده است و میزان sox، بالای ۷۰ درصد کاسته شده است.

کاهش وزش باد و ضریب تهویه
عضو هیأت علمی، رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در زمستان، جو در اغلب روزها دارای شرایط جوی پایدار می باشد و در شرایط جوی پایدار نور خورشید به میزان قابل توجهی کاسته می شود و حتی سرعت ورزش باد هم در اغلب مواقع پایین است.
احمد بایبوردی افزود: کاهش تابش خورشیدی باعث می شود که همرفت هوا در جهت قائم جو به خوبی انجام نشود و که این بدین مفهوم هست که آلاینده با سرعت خیلی کم در جهت قائم صعود می کند که این مورد سبب انباشت آلاینده ها می شود. از طرفی هم کاهش ورزش باد سبب می شود ضریب تهویه کاسته شده و آلاینده به خوبی در جهت افقی پخش نشود.
انباشت آلاینده ها و غلظت ذرات معلق در هوا در زمستان سبب می شود که هوا آلوده تر شده و در وضعیت ناسالم قرار بگیرد
وی اضافه کرد: یک فاکتور دیگر که بسیار در بالا رفتن غلظت در زمستان تأثیرگذار هست عمق اختلاط می باشد؛ عمق اختلاط حداکثر میزان صعود آلاینده ها را مشخص می کند یعنی آلاینده قابلیت صعود تا ارتفاع مشخصی را دارد که در تابستان این عمق در حدود ۳۰۰۰ متر است ولی در زمستان، عمق اختلاط به ۸۰۰ متر و حتی کمتر هم می رسد.
بایبوردی بیان نمود: با عنایت به این فرض که میزان انتشار آلاینده ها در زمستان برابر با تابستان باشد (که امکان دارد بیشتر باشد)، در تابستان آلاینده ها می توانند تا ۳۰۰۰ متری جو پخش شوند ولی در زمستان تا ۸۰۰ متری؛ این یعنی انباشته شده آلاینده ها بر روی هم و بالا رفتن شدید غلظت آنها.
عدم عرضه راهکار مناسب برای مقابله با آلودگی در ایران
عضو هیأت علمی، رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی اظهار داشت: در ایران راهکار قابل توجهی برای مقابله با آلودگی هوا عرضه نشده اما در کشورهای اروپایی طرحی به نام بسته آب و هوایی ۲۰-۲۰-۲۰ عرضه کرده است که می گوید برای تمام کشورهای اروپایی افزایش ۲۰ درصدی میزان اثربخشی انرژی، کاهش ۲۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه ای و افزایش ۲۰ درصدی میزان انرژی های تجدیدپذیر زیستی را تا سال ۲۰۲۰ پیشبینی می کند.

وی اضافه کرد: انباشت آلاینده ها و غلظت ذرات معلق در هوا در زمستان سبب می شود که هوا آلوده تر شده و در وضعیت ناسالم قرار بگیرد.
بایبوردی افزود: در قانون هوای پاک ۱۴ نهاد مسئول شدند که به بهبود هوای کلانشهرهای کشور کمک کنند، اما نهاد اصلی مرجع ناظر و نهادی که مسئول است گزارش دهد که آیا این ۱۴ نهاد به وظیفه خود عمل می کنند یا نه سازمان حفاظت محیط زیست است.
خطرات آلودگی هوا و حملات قلبی و تنفسی
وی بیان نمود: سوختن مازوت همینطور سبب تشکیل سولفات ها و نیترات ها به شکل آئروسل می شود که با تشدید آلودگی هوا خطر حملات قلبی و مشکلات تنفسی همچون آسم را می افزایند. این آلودگی ها سبب ایجاد باران اسیدی شده و اکوسیستم های زمین را تحت تاثیر قرار می دهند. مازوت نوعی نفت کوره به شمار می آید که کیفیت پایین و ویسکوزیته بالایی دارد و در نیروگاه های حرارتی و موارد مشابه از آن استفاده می شود.
سوختن مازوت سبب تشدید آلودگی هوا و خطر حملات قلبی و مشکلات تنفسی همچون آسم را زیاد می کند
عضو هیأت علمی، رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی توضیح داد: در اروپا و ایالات متحده، ترکیب مازوت شکسته به گازوئیل تبدیل می شود؛ در گذشته، مازوت برای گرم کردن خانه ها در شوروی سابق و شرق دور مورد استفاده قرار می گرفت چونکه آنها تجهیزات لازم برای تبدیل مازوت به سایر محصولات پتروشیمی را نداشتند. در کشورهای غربی به کوره هایی که از مازوت استفاده می نمایند، کوره های ضایعات سوز هم می گویند.
وی افزود: مازوت که به صورت عمده توسط کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و ایران تولید می شود برای گرم کردن بویلرها (دیگ بخار) جهت تولید بخار مورد استفاده قرار می گیرد چونکه این ماده، گرمای سوختن بسیار بالایی دارد. از عاملهای مهم در درجه بندی این سوخت باید به محتوای گوگرد آن اشاره نمود که متأثر از منبع اصلی آن است.

بایبوردی اضافه کرد: روزی ۴۰۰ هزار بشکه ‎مازوت در پالایشگاه های ایران تولید می شود که این مازوت حداقل ۳.۵ درصد گوگرد خالص دارد.
وی اظهار داشت: مازوتی که ما مصرف می نماییم ۷ برابر استانداردهای جهانی آلوده کننده تر است و با عنایت به آلودگی که این مازوت بوجود می آورد ۱۰۰ درصد سبب ایجاد سرطان در افراد می شود تنها در یک بازه زمانی کوتاه ۳۰۰ نفر از مردم منطقه، به علت فعالیت نیروگاه شازند اراک مبتلا به سرطان شده اند. این مازوت که در نیروگاه های ایران سوزانده می شود حداقل ۳.۵ درصد گوگرد خالص دارد؛ استاندارد جهانی این است که حتی برای مصرف توسط کشتی های اقیانوس پیما هم مازوت نباید بیشتر از نیم درصد گوگرد داشته باشد.
فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز
بایبوردی اضافه کرد: با توجه شرایط توپوگرافی خاص تبریز، گسترش و تنوع صنایع، توسعه شهری و جمعیتی در دو دهه اخیر، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی، عدم توزیع بنزین و گازوئیل یورو ۴ به شکل استانی، تردد بیشتر از ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو شخصی و عمومی، آنها را همچون عوامل آلودگی هوا میتوان نام برد و عوامل اقلیمی (مانند سرعت و جهت باد و دما) و هم چنین عوامل انسانی (مانند ازدحام جمعیت، کمبود فضای سبز، ترافیک سنگین، معابر نامناسب و…) تاثیر زیادی در آلودگی هوا دارند.

وی افزود: ارتباط بین مواجهه با آلودگی هوا و ابتلاء به کرونا و مرگ ناشی از کرونا را اثبات شده است. بویژه با افزایش غلظت NO۲ و ذرات PM۲.۵. در واقع مواجهه این دو ارتباط معناداری با افزایش تعداد موارد ابتلاء و مرگ ناشی از کرونا داشت.
عضو هیأت علمی، رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در انتها اظهار داشت: میانگین غلظت ذرات معلق PM۲.۵ در شهرهای کشور در سال قبل ۲۹ میکروگرم بر متر مکعب بوده است که تقریباً ۶ برابر استاندارد سازمان جهانی بهداشت است.
نیروگاه تبریز و یا فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی، هر چه که باشد هوای کلانشهر تبریز را برای تمام شهروندان بخصوص گروههای حساس ناسالم می کند و امکان دارد با تشدید آلودگی، افراد به حملات قلبی و مشکلات تنفسی هم گرفتار شوند.


منبع:

1400/09/29
12:12:53
5.0 / 5
457
تگهای خبر: آب , آلاینده , آلودگی , آموزش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
حیوان خانگی - خرید و فروش حیوانات خانگی
petiab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت حیوان خانگی محفوظ است (پت یاب)

حیوان خانگی حیوان خانگی

خرید و فروش حیوانات خانگی