عسکری:

تنها ۲۰ حکم از ۲۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است

تنها ۲۰ حکم از ۲۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است به گزارش حیوان خانگی، یک نماینده مجلس ضمن اشاره به وضعیت آلودگی هوا اظهار داشت: تنها ۲۰ حکم از ۲۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است.


به گزارش حیوان خانگی به نقل از مهر، محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس ضمن اشاره به عدم اجرای کامل قانون هوای پاک اظهار داشت: متاسفانه از مجموع ۲۲۰ حکم قانونی موجود در قانون هوای پاک تنها ۲۰ حکم به شکل کامل اجرایی و عملیاتی شده است و ۶۰ حکم هم به شکل ناقص اجرا گردیده که این آمار نشان دهنده بی توجهی و ضعف عملکرد دستگاه های مسئول است. وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر اصلی در این عرصه مسئولیت مستقیم دارد اضافه کرد: سازمان محیط زیست باید به عنوان متولی اصلی گزارش های شفاف و دقیقی از عملکرد سایر دستگاه ها عرضه نماید. ما در کمیسیون کشاورزی بارها این مورد را پیگیری کرده ایم و حتی وزرای مربوطه را برای پاسخگویی فراخوانده ایم. رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس در مصاحبه با رادیو گفتگو ضمن اشاره به این که فقدان بودجه بهانه ای برای عدم اجرای قانون شده است اشاره کرد: خیلی از دستگاه ها کمبود بودجه را دلیل اصلی اجرا نکردن تکالیف قانونی خود می دانند اما بررسی های ما نشان داده است که مشکل اصلی نه در بودجه بلکه در ضعف مدیریتی و عدم اولویت دهی به سلامت مردم است. مدیریت صحیح و استفاده از ظرفیتهای قانونی موجود می تواند خیلی از موانع را برطرف کند. وی با اظهار تأسف از وضعیت اسقاط خودرو های فرسوده گفت یکی از تکالیف مهم قانون هوای پاک اسقاط خودرو های فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است که متاسفانه در این بخش شاهد عقب ماندگی جدی هستیم وزارت صمت و خودروسازان باید پاسخگوی عملکرد خود در این مورد باشند چون که تردد خودرو های فرسوده سهم عمده ای در آلودگی کلان شهرها دارد. عسکری با تاکید بر عزم جدی مجلس برای نظارت بر اجرای این قانون تصریح کرد: ما با هیچ دستگاهی تعارف نداریم و اگر محرز شود که ترک فعل یا قصوری انجام شده است. پرونده متخلفان را بر مبنای ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس به قوه قضاییه ارجاع خواهیم داد با آنها برخورد قانونی صورت گیرد.

توسعه نامتوازن حمل و نقل شخصی عامل اصلی بحران آلودگی تهران است

در ادامه حسین آخانی استاد دانشگاه و کارشناس محیط زیست ضمن اشاره به ریشه های اصلی آلودگی هوای تهران اظهار داشت: مشکل آلودگی هوای تهران نه کمبود قانون است و نه فقدان تکنولوژی بلکه مشکل اصلی در رویکرد غلط مدیریت شهری نهفته است که به جای سرمایه گذاری بر حمل و نقل عمومی کارآمد بودجه های کلان شهر را صرف ساخت پل تونل و بزرگراه برای خودرو های شخصی می کند. وی با اشاره به اینکه تعداد اتوبوس های فعال در تهران متناسب با جمعیت این کلان شهر نیست اضافه کرد: بر مبنای معیارهای جهانی شهری با جمعیت تهران نیازمند حداقل ۹ تا ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس فعال است اما آمارهای فعلی نشان داده است که کمتر از 3000 اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت فعال هستند؛ این یعنی ما مردم را مجبور کرده ایم که برای تردد از خودرو های شخصی استفاده نمایند. این استاد دانشگاه ضمن اشاره به نقش ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در آلودگی هوا اشاره کرد منشأ اصلی این ذرات خطرناک نه فقط اگزوز خودرو ها بلکه سایش لاستیک و لنت ترمز در ترافیک های سنگین و همینطور کارهای عمرانی و ساختمانی بی رویه است. تا آن زمان که شهر را به کارگاه ساختمانی مبدل کرده ایم و اولویت را به تردد خودرو های تک سرنشین می دهیم امیدی به بهبود کیفیت هوا نخواهد بود. وی با اظهار انتقاد از کیفیت سوخت توزیعی در کشور اظهار نمود با اینکه گفته می شود کیفیت بنزین و نفت گاز بهبود یافته است اما گزارش های میدانی و سنجش های مستقل نشان داده است که همچنان سوخت های با گوگرد بالا درحال توزیع است و این سوخت ها به موتور خودرو ها بخصوص خودرو های دیزلی و سنگین صدمه زده و آلایندگی آنها را چندین برابر می کند. آخانی با تاکید بر ضرورت پاسخگویی شهرداری تهران اظهار داشت: شهرداری تهران به جای فرافکنی و انداختن تقصیر به گردن سایر نهادها باید پاسخ دهد که چرا در سالیان اخیر توسعه خطوط مترو و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی با کندی پیش رفته است؟ چاره آلودگی تهران توسعه حمل و نقل عمومی، پاک ارزان و در دسترس برای همه شهروندان است نه ساخت طبقات دوم بزرگراه ها.
به طور خلاصه، وی با اظهار تأسف از وضعیت اسقاط خودروهای فرسوده گفت یکی از تکالیف مهم قانون هوای پاک اسقاط خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است که متاسفانه در این بخش شاهد عقب ماندگی جدی هستیم وزارت صمت و خودروسازان باید پاسخگوی عملکرد خود در این مورد باشند چون که تردد خودروهای فرسوده سهم عمده ای در آلودگی کلان شهرها دارد. وی با اظهار انتقاد از کیفیت سوخت توزیعی در کشور اظهار داشت با این که گفته می شود کیفیت بنزین و نفت گاز بهبود یافته است اما گزارش های میدانی و سنجش های مستقل نشان داده است که همچنان سوخت های با گوگرد بالا در حال توزیع است و این سوخت ها به موتور خودروها بویژه خودروهای دیزلی و سنگین آسیب زده و آلایندگی آنها را چندین برابر می کند. آخانی با تکیه بر لزوم پاسخگویی شهرداری تهران عنوان کرد: شهرداری تهران به جای فرافکنی و انداختن تقصیر به گردن سایر نهادها باید پاسخ دهد که چرا در سالیان اخیر توسعه خطوط مترو و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی با کندی پیش رفته است؟


منبع:

1404/09/12
10:16:23
5.0 / 5
5
تگهای خبر: آب , آلودگی , تردد , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
حیوان خانگی - خرید و فروش حیوانات خانگی
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

petiab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت حیوان خانگی محفوظ است (پت یاب)

حیوان خانگی حیوان خانگی

خرید و فروش حیوانات خانگی - پت یاب، یافتن حیوان خانگی مورد علاقه شما در سریع ترین زمان ممکن