تشریح تهدیدها و فرصت های سازمان حفاظت محیط زیست در هفته دولت

تشریح تهدیدها و فرصت های سازمان حفاظت محیط زیست در هفته دولت حیوان خانگی: كریم شافعی، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت هفته دولت تهدید ها و فرصت های سازمان حفاظت محیط زیست را شرح داد.



به گزارش حیوان خانگی به نقل از مهر كریم شافعی در مورد تهدید ها و فرصت های سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: امروز حال محیط زیست كشور خیلی خوب نیست، تهدید های مهم و تاثیر گذاری حیات مردم، جنگل و آب را تهدید می كند.
وی افزود: محیط زیست سازمانی است متولی حفاظت از منابع طبیعی، گونه های جانوری و گیاهی، حفاظت از دریاها، سرزمین ایران و هر آنچه به زیست مردم اعم از گیاهان، آب و هوا ارتباط دارد. محیط زیست دستگاه نظارتی است و راهكار برای دستگاه های تصمیم گیر مثل مجلس، دولت عرضه می كند و دستگاه های مجری ملزم به رعایت آنها هستند.
شافعی با اشاره به اولویت های زیست محیطی دولت دكتر روحانی، اظهار داشت: چهار اولویت مدیریت آب، پسماند، پساب و پدیده گرد و غبار در دستور كار دولت قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینكه كشور ایران كشور كم آبی است، اظهار داشت: اگر مردم و دولت آب را درست مصرف نكنند، آینده خوبی نداریم.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینكه روزانه ۵۰ هزار تن روزانه زباله در كشور تولید می شود، اظهار داشت: اگر زباله درست دفع و تفكیك نشود برای مردم و محیط زیست مشكلات زیادی تولید می گردد.
وی در ادامه به مبحث پساب اشاره نمود و اظهار داشت: در فرآیند پس از تصفیه، آب تصفیه شده وارد چرخه مجدد می گردد و ۷۰ درصد آب مصرفی مردم قابل استفاده مجدد است.
شافعی، اصلی ترین علت بروز پدیده گرد و غبار را خشك شدن طبیعت، از بین رفتن مراتع و كم آبی برشمرد و اظهار داشت: سطح زیادی از از سرزمین ایران و كشور های همسایه خشك شده و باد خاك را بلند می كند و منجر به بروز پدیده گرد و غبار می گردد و زندگی برای مردم تنگ می كند.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست پدیده گرد و غبار را از دیگر تهدیدهای سازمان محیط زیست برشمرد و اظهار داشت: حل معضل گرد و غبار از الویت های مهم دولت می باشد و امسال در قانون بودجه ۱۵۰ میلیون دلار برای مدیریت گرد و غبار خوزستان اختصاص یافته است كه امیدواریم مشكلات مردم خوزستان حل شود.
به گفته شافعی، سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه اجرا وارد نمی گردد و یك دستگاه سیاستگذار و ناظر است و بر تكالیفی كه قانون گذار برای دستگاه های گذاشته است، نظارت می كند.
وی با اشاره به اینكه ۹۵ در صد از آب كشور در حوزه كشاورزی مصرف می گردد و ۵ در صد باقی مانده در صنعت و شرب استفاده می شود، تصریح كرد: وزارت جهاد و وزارت نیرو مدیریت مصرف آب را باید به عهده بگیرند و به مردم راهكار بدهند. كشور های خشك تر از ایران وضع بهتری در زمینه منابع آبی دارند.
شافعی اضافه كرد: از۱۰۰ درصد آبی كه در اختیار بخش كشاورزی قرار می گیرد، ۶۰ در صد آن به نحوی از دسترس خارج می گردد.
وی با اشاره به بعضی از سیاست های خود كفایی در كشور، تصریح كرد: برای رسیدن به خودكفایی بخش اعظم ذخایر آب های زیزمینی استفاده شد و منابع پشتوانه آبی كشور هم به آخر رسیده است. در بعضی از مناطق كشور گودال های عمیق بوجود آمده است وخاك نشست كرده است دلیل آن تخلیه سفره های آب های زیر زمینی است، اگركشاورزان، مردم، دولت و صنعت آب را درست و بهینه مصرف كنند و از اسراف آن جلوگیری نمایند از این بحران كم آبی عبور خواهیم كرد.
شافعی، با تاكید بر اینكه صنایع آب مثل صنعت فولاد نباید در مناطق كم آب مستقر شود، اظهار داشت: سازمان محیط زیست با استقرار صنایع آب بر درخارج از مرز دریاها موافقت نمی كند، صنایعی مانند فولاد و پتروشیمی باید در مكان هایی كه آب هست، مستقر شوند.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست، مدیریت پسماند بخصوص در استان های شمالی را یكی دیگر از تهدیدهای محیط زیست عنوان نمود و اظهار داشت: پسماندها باید در مراحل تولید، تفكیك، حمل و فرآیند بعد از حمل و دفع مدیریت شوند.
شافعی، در حوزه تولید پسماند از مردم درخواست نمود كه زباله كمتری تولید كنند و اظهار داشت: در حوزه تفكیك از مبدا مردم، صنایع و صاحبان تولید باید از همان مبدا زباله خشك، تر و خطرناك مجزا كنند.
وی افزود: عمده آلودگی مربوط به زباله های تر است و اگر در مبدا تفكیك صورت گیرد، خیلی از مشكلات برطرف می گردد. اگر زباله تر و خشك با هم مخلوط شوند و در طبیعت رها سازی و دفن شوند، هزاران سال طول می كشد پلاستیك تجزیه وجذب شود.
به گفته معاون سازمان حفاظت محیط زیست، كشور در فرآیند مدیریت پسماند موفق نبوده است و انتظارات محیط زیست برآورده نشده است. شهرداری برای جمع آوری زباله اقدام های ارزشمندی داشته است ولی سازمان محیط زیست از نوع دپو و فرآیند دفن پسماند به صورت كامل راضی نیست.
وی خاطرنشان كرد: به پیشنهاد دولت به مجلس اعتبار ۱.۵ میلیلارد دلاری از صندق ارزی برای مدیریت پسماند اختصاص پیدا كند و وزارت كشور با احداث نیروگاه و كارخانه در چارچوب بهره برداری سرمایه گذاری كند و پسماند را در راه مدیریت صحیح هدایت كند.
شافعی افزود: این مبلغ اعتباری از جانب مجلس شورای اسلامی اختصاص پیدا نكرد و امیدواریم تا سال آینده مجلس بودجه قابل قبولی برای مدیریت پسماند اختصاص دهد.
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینكه دولت در راه مدیریت پساب سرمایه گزاری نموده است ولی به نقطه مطلوب نرسیده است، گفت از سال ۱۳۶۷ بحث طراحی و اجرای شبكه فاضلاب در كشور شروع شد و این شبكه ها پیشرفت فیزیكی خوبی داشته است و در خیلی از استان های كشور تصفیه خانه های خوبی زده شده است.
وی اضافه كرد: برنامه دولت و مجلس در حوزه مدیریت پساب نسبتاً خوب بوده است، وقتی فاضلاب تصفیه می گردد آب قابل قبولی جهت استفاده است و متاسفانه با وجود سرمایه گذاری این آب در طبیعت رها سازی می گردد و با فاضلاب مخلوط می شود، در واقع كاری انجام نشده است.
شافعی تصریح كرد: كارشناسان می گویند، مخلوط شدن آب تصفیه شده با فاضلاب سبب رقیق سازی فاضلاب می گردد. ولی سازمان حفاظت محیط زیست برای مدیریت پساب نگرانی دارد و وزارت نیرو باید برنامه برای مدیریت پساب داشته باشددر فرآیند بعد از تصفیه روان آب ها در شبكه فاضلاب هدایت نمی گردد.
وی افزود: بعنوان نمونه در كانال سرخه حصار، باران های كوهستانی با فاضلاب صنایع و پادگان به مخلوط می گردد. ۲۲۰ میلیون متر مكعب فاضلاب به آب همراه سموم، كودهای حیوانات در جنوب ری رها سازی می گردد و سازمان حفاظت محیط زیست نگران هستیم.
شافعی تصریح كرد: باید شهرداری، وزارت نیرو، محیط زیست و دست اندركاران مربوط مدیریت فاضلاب هایی كه حكم روان اب را دارند و تصفیه نمی شوند، مدیریت كنند.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست، یكی از اولویت های سازمان محیط زیست آلودگی هوای كلان شهر ها وپدیده گرد و غبار است، عنوان نمود و اظهار داشت: مرطوب نبودن زمین سبب می شود، گیاهان رشد نكنند و نابودی درختان، باغات و طبیعت خشك منجر به بروز گرد و غبار می گردد.
پدیده گرد و غبار منشاء داخلی و خارجی دارد، وزارت امور خارجه مسئول رایزنی ها برای حل مشكلات گرد و غبار با منشاء خارجی است كه تا كنون به علت مشكلات كشور عراق و عربستان نتایج قابل قبولی نداشته است.
وی افزود: دولت برای حل و مدیریت معضل گرد و غبار با منشاء داخلی، نقاط بحرانی در كشور را اولویت قرار داده است. خوزستان یكی از این نقاط بحرانی است و سال قبل سال بدی برای مردم خوزستان بود.
شافعی اضافه كرد: سیستان هم نقطه بحرانی دیگر در كشور است كه مردم هم به شدت تحت فشار هستند. دولت اعتباری امسال پیش بینی نمود و مجلس همكاری كرد۱۵۰ میلیون دلاربرای مدیریت گرد و غبار اختصاص یافته است. ۵۰ میلیون دلار برای ساماندهی شبكه های برق خوزستان اختصاص یافت كه سال قبل مشكلات زیادی مردم خوزستان داشتند. مجلس شورای اسلامی منابع اعتباری برای طرح آبخیز داری پیش بینی شده است.
وی با تاكید بر اینكه مدیریت و حل پدیده گرد و غبار در مدت زمان كوتاه غیر امكان دارد، اظهار داشت: مالچ پاشی همه جا جواب نمی دهد، باید به دنبال كنترل آب، كاشت درختان، نهال ها و گونه های سازگار با كم آبی باشند.
شافعی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در حدود ۲۰ استان كشور، نقاط بحرانی و گرد و غبارخیز را شناسایی و برای آن برنامه و راهكار داده است كه امیدواریم در طول سالهای آینده بتوان پدیده گرد و غبار را مدیریت نماییم.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینكه محیط زیست مال هم ملت ایران است و سازمان حفاظت محیط زیست هم به دنبال حفظ حقوق ملت ایران است، اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست با تشكیلات عریض و طویل نیست، یك دستگاه ستادی به حساب می آید و اجرایی تلقی نمی گردد.
وی افزود: همه مردم ایران باید برای حفظ محیط زیست تلاش كنند، این سرزمین مال همه ملت ایران است، هم مردم فارغ از دین، قوم و مذهب باید دست به دست هم بدهند.
به گفته شافعی، محیط زیست برای زیستن مردم است بدون اراده مردم محیط زیست قابل اصلاح نیست.
وی با اشاره به اینكه مردم را برای حفظ محیط زیست به كمك می طلبیم، اظهار داشت: از مردم می خواهیم در طبیعت زباله نریزند، حیوانات را شكار نكنند، حیوانات جز ذخایر این مملكت هستند. مردم در پاسداری از منابع طبیعی، آب، جنگل و حیوانات با سازمان حفاظت محیط زیست همكاری كنند تا وضع ما بدتر نشود.

1397/06/07
13:43:56
5.0 / 5
2196
تگهای خبر: آب , آلودگی , حفاظت محیط زیست , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
حیوان خانگی - خرید و فروش حیوانات خانگی
petiab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت حیوان خانگی محفوظ است (پت یاب)

حیوان خانگی حیوان خانگی

خرید و فروش حیوانات خانگی