بررسی زنده سوزی سگ ها در اهواز

سگی زنده سوزی نشد، مشكل اهواز زمین های رها شده است

سگی زنده سوزی نشد، مشكل اهواز زمین های رها شده است حیوان خانگی: اهواز - انتشار كلیپی از زنده سوزی سگ ها در اهواز هر چند موج اعتراضی گسترده ای ضد این مورد راه انداخت ولی بررسی ها نشان داده است سگی در این حادثه زنده سوزی نشده است.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها- كوثر كریمی: در چند روز اخیر انتشار كلیپی كه در آن چند سگ آتش گرفته به تصویر كشیده شده اند، بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت. در این كلیپ عنوان شده كه حدود ۳۰۰ سگ به صورت زنده در آتش سوزانده شده اند.
محیط زیست اعتقاد دارد كه اراضی خالی و رها شده اهواز و عدم برخورد مناسب با مالكان به منظور تعیین تكلیف این اراضی به یكی از معضلات شهری اهواز تبدیل گشته است.
محیط زیست همینطور اعلام نموده كه تخلیه زباله و پسماندهای مختلف در بعضی اراضی منجر به تجمع سگ ها می گردد.
سازمان پسماند شهرداری اهواز اما اعتقاد دارد كه هنگام سوزاندن مقداری زباله در قلعه چنعان لاشه سه سگ بی جان هم دچار آتش سوزی شده است.
در این میان شهرداری كوت عبداله باید نسبت به وقوع چنین آتش سوزی هایی كه سلامت جسمی شهروندان را تهدید می كند، پاسخگو باشد.
سگ ها زنده نبودند
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: سه شب قبل فردی كلیپ زنده سوزی ۳۰۰ سگ در یك مكان را پخش كرد؛ مكان فوق در محدوده جغرافیایی شهر اهواز نیست و انتهای مهدیس و در كوی قلعه چنعان واقع شده است.

محمدرضا قنواتی ادامه می دهد: هنگام آتش سوزی مقداری زباله در قلعه چنعان لاشه سه سگ بی جان هم درون زباله ها دچار آتش سوزی شده است.
وی با تاكید بر اینكه شهرداری اهواز هیچگاه چنین اقدامی انجام نداده است، می گوید: كسانی كه با انتشار كلیپ دروغین سبب تشویش اذهان عمومی می شوند، باید پاسخگو باشند.
قنواتی در انتها می گوید: هرچند محدوده وقوع این آتش سوزی زباله، شهرستان كارون بوده و ارتباطی با اهواز ندارد ولی انتشار چنین كلیپ های دروغینی صحیح نیست.
رئیس اداره محیط زیست اهواز هم در گفتگو با خبرنگار مهر بیان می كند: مدتی است كه شهرداری كوت عبداله (شهرستان كارون) و شهرداری منطقه هشت اهواز، زباله ها را در محوطه پشت بُنك داران به صورت غیر قانونی تخلیه می كنند؛ در مقابل دوره گردها مواد بازیافتی را جداسازی و باقیمانده را هم می سوزانند.
علی بنی عگبه اضافه می كند: در این مورد هم سه قلاده سگ بی جان دچار آتش سوزی شده و با زباله ها سوختند؛ لاشه این سگ ها مرده و بعد در زباله ها رهاسازی شده بودند.
وی یادآور می شود: شهرداری منطقه هشت اهواز و كوت عبداله را ملزم كردیك زباله ها به محل پشت بُنك داران منتقل و رهاسازی نشوند اما آنها مدعی شدند كه خودروهای ناشناس به صورت غیرقانونی این كار را انجام و شهرداری بارها آنجا را تمیز كرده است.
رئیس اداره محیط زیست اهواز در واكنش به اینكه چرا هیچ تمهیداتی برای زمین های خالی و رها شده در شهر نمی گردد تا محلی برای تخلیه زباله یا تجمع سگ ها نباشد، می گوید: اراضی خالی در بعضی مناطق همچون محلات تازه تأسیس شده شهر اهواز به محلی برای تخلیه پسماند و زباله های ساختمانی تبدیل گشته و كامیون های بسیاری این زباله ها را تخلیه می كنند.
بنی عگبه ادامه می دهد: یكی از معضلات شهر همین اراضی خالی است و شهرداری به تنهایی نمی تواند این مشكل را حل می كند و متأسفانه در عین حال كسی با مالكان اراضی خالی برخورد نكرده و مسئله به صورت مبهم مانده است.

شهردار منطقه هشت اهواز هم در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان می كند: كلیپی كه افرادی با هدف نشر اكاذیب در فضای مجازی منتشر و به ناحق شهرداری اهواز را متهم كردند، اصلا حقیقت ندارد.
ذبیح اله خدامرادی می افزاید: شهرداری اهواز طی سال جاری در هیچ منطقه ای نسبت به اتلاف سگ های ولگرد اقدام نكرده و نقطه اعلامی پشت مهدیس یعنی قلعه چنعان، در محدوده شهرستان كارون است.
وی یادآور می شود: در همین مورد پخش شده هم هیچ سگی به صورت زنده سوزی جان خویش را از دست نداده و لاشه سه سگ مرده از قبل آتش سوزی آنجا افتاده بود كه با سوختن زباله ها دچار حریق شدند.
شهردار منطقه هشت می گوید: این شهرداری همواره از فعالیت ماشین آلات و هرگونه اشخاص حقیقی یا حقوقی كه نسبت به تخلیه زباله در اراضی شهری اقدام می كنند، جلوگیری و برخوردهای لازم را دارد.
خدامرادی با تاكید بر اینكه همه زباله های شهر اهواز به سایت سفیره منتقل می شوند، ادامه می دهد: جلوگیری از تخلیه زباله كامیون ها در اراضی شهری و حتی انتقال آنها به پاركینگ هم همچون اقدامات انجام شده در این راستا است.
گلایه های بسیار
از سوی دیگر عضو هیئت مدیره انجمن حامیان طبیعت و حیوانات خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به همكاری خوب مردم و خیران حامی حیوانات در زمینه جمع آوری سگ ها می گوید: از زمانی شروع فعالیت بارها به سازمان پسماند اهواز رجوع و آمادگی خویش را برای جمع آوری سگ ها، واكسیناسیون، عقیم سازی و رهاسازی آنها اعلام كردیم ولی هیچ یك از روسای این سازمان ها حاضر به همكاری نشدند.
معصومه قربان پور بیان می كند: هم اكنون كه مدیرعامل جدید، فقط ابتدای شروع كار، با عقیم سازی سگ ها و واگذاری محوطه ای برای رهسازی آنها اعلام موافقت نمود كه تا این لحظه اصلا هیچ كدام از این وعده ها هم عملیاتی انجام نشده است.
قربان پور با اشاره به اینكه انجمن حامی حیوانات چهار سال ایت این مورد را در اهواز پیگیری كرده اند، می گوید: مدیر فعلی سازمان پسماند از همكاری ضعیف سازمان های مردم نهاد در زمینه جمع آوری سگ های خیابانی گلایه داشته در صورتیكه اگر بنا بر انجام كار نبود هیچگاه چهار سال پیگیر حل این مشكل نبودیم.
وی با اشاره به اینكه از زمان آغاز به كار انجمن تابحال ۲۰۰ قلاده سگ جمع آوری و ۱۸۰ قلاده آنها عقیم سازی شدند، بیان می كند: مكانی را با هزینه شخصی یكی از اعضای نوع دوست انجمن در راه جاده صنایع فولاد روستای دامغه كوچك خریداری و این سگ ها را نگهداری می نماییم.
عضو هیئت مدیره انجمن حامیان طبیعت خوزستان در ادامه اظهار می كند: هم اكنون اولویت نگهداری با سگ های تصادفی و یا سگ های صدمه دیده است چون مكان تعیین شده مساحت زیادی ندارد.
این حامی حیوانات می گوید: در یكی از موارد سگی داشتیم كه با اسید سوزانده شده بود و زیر این شكنجه دوام نیاورده و تلف شد؛ متأسفانه اتفاقات زیادی برای حیوانات رخ داده ولی شهرداری یا هیچ ارگان دیگری حاضر به حمایت نیست.
قربان پور انتقاد می كند: شهرداری اهواز بودجه ای برای جمع آوری سگ ها از مجلس شورای اسلامی دریافت می كند ولی سرنوشت این اعتبار مشخص نیست؛ این مورد از جانب استانداری خوزستان در زمان ریاست محمدامین طالقانی اعلام شده كه پسماند بودجه را دریافت می كند.
قربان پور با اشاره به اینكه سازمان پسماند همواره حاضر به همكاری با ما نبوده است، اظهار می كند: چندی قبل، منصور كتانباف شهردار اهواز اعلام نمود كه كشتار سگ ها ممنوع می باشد و هیچ شهرداری حق كشتار ندارد و اگر كسی بنا دارد تا سگ ها را جمع آوری كند باید هزینه خود نسبت به این اقدام عمل كند.
وی یادآور می شود: زمانی معاون سازمان پسماند اعلام نمود كه طی ۱۸ سال كشتار سگ ها انجام شده ولی هیچ تغییری در كاهش تعداد سگ ها مشاهده نشد؛ قاعدتا وقتی تعداد زیادی سگ را می كشند، مابقی به غذای بیشتری رسیده و در نهایت جفت گیری بیشتر می گردد.
عضو هیئت مدیره انجمن حامیان طبیعت خوزستان عنوان می كند: البته وظیفه جمع آوری سگ های خیابانی تنها برعهده شهرداری تنها نیست و باید استانداری، فرمانداری، دامپزشكی، شهرداری و پسماند همه با همكاری یكدیگر این كار را انجام دهند تا هزینه ها سرشكن و بودجه تأمینی لازم بین آنها تقسیم شود.
قربان پور گلایه می كند: زمانی دامداری ها ۱۰۰ كیلو استخوان را با هزینه ۲۰ هزار تومان به فروش می رساندند ولی اكنون هم دامپزشكی آنها را از نگهداری این استخوان ها منع كرده و هم اینكه كیلویی یك هزار تومان به انجمن حامیان حیوانات می فروشند در حالیكه اگر دامپزشكی عنایت ویژه ای در خصوص اجبار همكاری دامداری ها داشت دیگر شاهد این بی مهری ها نبودیم.
وی ادامه می دهد: عقیم سازی سگ به تنهایی كافی نیست و باید مكانی برای نگهداری آنها در كمربندی دور شهر تعیین و پس از عقیم سازی به آنها غذارسانی شود تا حیوان برای تأمین تغذیه خود مجبور به بازگشت به شهر نباشد.
عضو هیئت مدیره انجمن حامیان طبیعت خوزستان در انتها می گوید: متأسفانه شهرداری اهواز ابتدا مكانی بدون امنیت را در ملاشیه و بعد هم مكانی نزدیك به سفیره آن هم بدون انشعابات و فنس كشی برای نگهداری از سگ ها پیشنهاد كرد كه اصلا مناسب نبودند.
به گزارش حیوان خانگی به نقل از مهر، دفتر هماهنگی خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور اسفند ماه ۹۲ با اشاره به اهمیت مدیریت بهداشت عمومی شهری توسط شهرداری ها، بر رعایت كامل مفاد دستورالعمل كنترل جمعیت سگ های ولگرد به روش زنده گیری كه در سال ۸۷ توسط دبیرخانه ستاد مركزی كنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان تدوین و با امضای معاون هماهنگی امور عمرانی وزیر كشور برای اجرا به استانداری ها ابلاغ گردید، تاكید كرده است.
بر اساس این دستورالعمل، شهرداری ها موظف به زنده گیری سگ های ولگرد هستند و شهرداری ها با نظارت فرمانداری ها و استانداری ها ملزم به اجرای این دستورالعمل بوده و در صورت عدم اجرا مرتكب تخلف قانونی می شوند.
آبان ماه ۹۲ هم رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور طی نامه ای خطاب به استانداران سراسر كشور مجدد بر رعایت دستورالعمل كنترل جمعیت سگ های ولگرد به روش زنده گیری تاكید كرده است.
اما آنچه كه پرواضح است، در كلان شهر اهواز همكاری های بین بخشی تنها در جلسات برگزاری در این خصوص نمود پیدا می كند و مصوبات این جلسات در خصوص زنده گیری و مشخص كردن مكان برای نگهداری از سگ های ولگرد و عقیم سازی آنها تا جلسه بعد به مرحله فراموشی می رسد!

1397/08/17
22:08:14
5.0 / 5
2912
تگهای خبر: آب , بهداشت , پارك , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
حیوان خانگی - خرید و فروش حیوانات خانگی
petiab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت حیوان خانگی محفوظ است (پت یاب)

حیوان خانگی حیوان خانگی

خرید و فروش حیوانات خانگی