در گزارش حیوان خانگی عنوان شد؛

محیط زیست مانع توسعه گلستان نمیشود، طرح گردشگری آشوراده متوقف نیست

محیط زیست مانع توسعه گلستان نمیشود، طرح گردشگری آشوراده متوقف نیست به گزارش حیوان خانگی مدیركل حفاظت محیط زیست گلستان اظهار داشت: محیط زیست برای توسعه گلستان مانع ایجاد نمی كند و تلاش داریم توسعه گلستان را به سمت توسعه پایدار راهبری نماییم.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها- زهرا بهرامی: اجرای پروژه های مهم و محوری گلستان مانند پتروشیمی، آشوراده، تله كابین و … همیشه درگیر مباحث زیست محیطی بوده تا جایی كه بعضی از نمایندگان گلستان از محیط زیست بعنوان محیط ایست یاد می كنند حالا مدیركل جدید محیط زیست گلستان می گوید نگاه ما نگاه ایجاد مانع برای توسعه نیست.
با محمدرضا كنعانی كه كمتر از سه ماه است كه عهده دار پست مدیركلی حفاظت محیط زیست گلستان شده حول محور چالش های محیط زیستی در گلستان به گفتگو نشستیم. گفتگویی كه با چالش كمبود محیط بان در اداره كل حفاظت محیط زیست گلستان شروع شد و به موضوعاتی همچون آشوراده و جدایی از پارك ملی گلستان و واگذاری آن به استان خراسان شمالی كشیده شد.
*گلستان با چالش كمبود محیط بان همیشه دست و پنجه نرم كرده است. آخرین وضعیت استان در این عرصه چگونه است؟
هم حالا گلستان با نصف نیروی محیط بان پیشبینی شده بر مبنای چارت سازمانی فعالیت می كند؛ پیگیری هایی را انجام داده ایم و جذب سالانه ۳۰۰ محیط بان تا آخر برنامه ششم توسعه در دستور كار است و سال قبل سهمیه ای برای استان هم درنظر گرفته شده و فرایند جذب تعدادی محیط بان انجام شد و امسال هم این فرایند وجود دارد.
با توجه به اینكه نیروهای حفاظتی ما كم است به این سمت حركت كرده ایم كه از تكنولوژی هم در مناطق تحت مدیریت استفاده نماییم.

*منظور شما همان طرح هوشمندسازی پارك ملی گلستان است؟
بله با پیگیری های انجام شده بالغ بر یك میلیارد تومان برای هوشمندسازی مناطق تحت مدیریت محیط زیست گلستان با محوریت پارك ملی گلستان جذب كردیم. نصب دوربین های حفاظتی، حرارتی و دید در شب، تجهیز محیط بانان به ردیاب و … را در دستور كار داریم كه هم سبب ارتقا عملكر حفاظتی شده و هم ایمنی محیط بانان را به همراه دارد.
*این طرح وارد فاز اجرایی شده است؟
بله طرح جامع آن تدوین شده و در فاز نخست طرح پایش تصویری در ایستگاه محیط بانی میرزابایلو در پارك ملی گلستان را با عنایت به حساسیت های این ایستگاه به لحاظ حفاظت و … اجرا می نماییم.
چهار تا پنج دوربین در این ایستگاه نصب می شود كه قابلیت كنترل در بستر وب دارد و ورودی ها، ترددها و آتشسوزی های این ایستگاه در ورودی كمربندی و دره آلمه توسط سازمان قابل رصد است.
فعالیت بی سیم استان تقریباً متوقف بود؛ خیلی از مناطق تحت مدیریت ما قابلیت پوشش تلفن همراه ندارد و بی سیم می تواند از تكرار فاجعه شهادت محیط بانان و باشقره ها در گلستان جلوگیری كند.
در تلاش هستیم با تجهیزخودروها و كمك گرفتن از فناوری بخشی از كمبود نیروی محیط بان در گلستان را جبران نماییم و جذب همیار در این عرصه را در دستور كار قرار داده ایم.
*مشكلات در این عرصه تنها در كبود نیروی محیط بان خلاصه نمی گردد و ایستگاه های محیط بانی گلستان كمبودهای بسیاری دارند.
بله در یكماه اول ورود به گلستان از تمام پاسگاه های محیط بانی گلستان بازدید كرده و دیدار چهره به چهره با محیط بانان داشتم. به صورت كامل در جریان وضعیت ایستگاه های محیط بانی استان هستم و اداره برنامه ریزی منابع در اداره كل را برای همین مبحث (تأمین اعتبار بر اساس برنامه) فعال كرده ایم. الان نیازهای ایستگاه ها مشخص است؛ ناوگان خودرویی (خودرو و موتور سیكلت) استان به شدت فرسوده است تلاش داریم در كنار تأمین نیازهای خودرویی و لجستیك از ظرفیت كارشناسان حوزه محیط طبیعی و حیات وحش برای حفاظت بیشتر مناطق تحت مدیریت بهره ببریم و ازاین رو گشت سیار توسط نیروهای بدنه كارشناسی و پایش های شبانه را شروع كرده ایم.
*در سال های اخیر جدایی پارك ملی گلستان از گلستان و واگذاری مدیریت آن به خراسان شمالی بارها مطرح گردیده است، به صورت شفاف راجع به این مورد توضیح دهید؟
درخواستی از جانب استانداری خراسان شمالی برای واگذاری بخشی از پارك ملی گلستان به این استان واصل شده است اما بر مبنای سیاست های سازمان حفاظت محیط زیست و ین اداره كل، پارك ملی جزو لاینفك استان گلستان است و مدیریت آ به صورت یكپارچه و در گلستان خواهد بود.
الگویی كه برای پارك ملی گلستان هم در نظر گرفته شده الگویی است كه در جاهای مختلف دنیا به اجرا در آمده است؛ برای اولین بار در سطح كشور شورای مشورتی یا راهبری جهت مدیریت مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در پارك ملی گلستان با حضور استاندار گلستان، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان، جوامع محلی، تشكل های مردم نهاد و سایر ذینفعان تشكیل شده كه این امر باعث شتاب و دقت بیشتر در اجرای برنامه های زیست محیطی در این پارك ملی شده است.
سیاست سازمان و اداره كل حفاظت محیط زیست استقلال و یا مستقل سازی پارك ملی نیست؛ سازمان با تأمین منابع مالی (تخصیص بیشتر از ۲۰ میلیارد ریال اعتبار پارسال و تصویب ۸۰ میلیارد ریال اعتبار در لایحه بودجه سال ۹۸ از محل اعتبارات ملی جهت هوشمندسازی، مقابله با خشكسالی و اطفا حریق و …)، تأمین امكانات و تجهیزات حفاظتی، مشاركت جوامع محلی و تشكل های مردم نهاد، تلاش در ارتقا سطح حفاظت در پارك ملی گلستان دارد.

*با وجود امضا موافقت نامه بین استانداری گلستان و سازمان حفاظت محیط زیست كش و قوس در مورد اجرای طرح گردشگری آشوراده همچنان ادامه دارد و این طرح متوقف است.
توقفی در اجرای طرح گردشگری آشوراده وجود ندارد؛ توافق بین سازمان و استانداری گلستان برای اجرای طرح گردشگری در ۲۲ هكتار از اراضی آشوراده انجام و این موافقت نامه همچنان به قوت خود باقی است اما جاده اسكله یا همان سایت پشتیبان كه در حریم تالاب انجام شده مجوزی از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت نكرده و ماهم این دو مبحث را از هم تفكیك می نماییم. تاكید می كنم طرح گردشگری آشوراده متوقف نیست و استان باید ضمانت نامه ای بدهد و كار را پیش ببرد.
*اما آنچه از مضمون جلسات در رابطه با مبحث آشوراده در استان به خاطر دارم و بارها از جانب مدیركل سابق محیط زیست گلستان مطرح شد؛ خیلی از موضوعات و همچون آشوراده به استان تفویض اختیار شده بود.
دادن مجوز برای طرح پشتیبان از اختیارات اداره كل محیط زیست گلستان نبوده بلكه نظارت بر اجرای طرح گردشگری آشوراده به مدیركل استان تفویض اختیار شده است.
*ظاهراً محیط زیست با ساخت اسكله توسط سازمان بنادر و دریانوردی هم مخالف است؟
محیط زیست مازندران با ساخت آن اسكله مخالفت كرده است مقرر است بزودی جلسه ای با حضور نماینده محیط زیست مازندران و سازمان بنادر و دریانوردی در گلستان برگزار گردد و مشكلات را مرتفع نماییم.
*این اسكله جایگزین اسكله چوبی می شود؟
طرح هنوز به ما عرضه نشده است و در سازمان بنادر و دریانوردی در مرحله تدوین است. *گفته می شود محیط زیست به محیط ایست در گلستان تبدیل گشته و با تغییرات مدیریتی تصمیم گیری در مورد موضوعات مختلف تغییر می كند. اگر مدیران در قالب ضوابط و مقررات ابلاغی سازمان پیش بروند و سلیقه ای تصمیم نگیرند در تصمیمات راسخ هستیم؛ نگاه ما این است گلستان را به سمت توسعه پایدار راهبری نماییم و نگاه ما ایجاد مانع برای توسعه گلستان نیست.

1398/03/27
17:50:09
5.0 / 5
1678
تگهای خبر: پارك , تردد , تكنولوژی , حفاظت محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
حیوان خانگی - خرید و فروش حیوانات خانگی
petiab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت حیوان خانگی محفوظ است (پت یاب)

حیوان خانگی حیوان خانگی

خرید و فروش حیوانات خانگی