تهیه طرح جامع احیای تالاب هامون

تهیه طرح جامع احیای تالاب هامون به گزارش حیوان خانگی مدیركل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تهیه طرح جامع احیای تالاب هامون جزئیات اختلاف بین ایران و افغانستان درزمینه این تالاب را شرح داد.



به گزارش حیوان خانگی به نقل از ایسنا، مسعود باقرزاده كریمی امروز (۲۲ مرداد) در نشست خبری كه در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اشاره به لزوم تعیین و تامین نیاز آبی تالاب ها اظهار داشت: در زمینه تعیین نیاز آبی تالاب ها و رودخانه ها فعالیت گسترده ای را آغاز كرده ایم و تابحال نیاز آبی ۳۵ تالاب مشخص و نهایی شده است.

وی با اشاره به تشكیل ستاد ملی تالاب ها اظهار داشت: از راه این ستاد تامین نیاز آبی تالاب ها پیگیری و دنبال می شود.

مدیركل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست در مورد تامین حق آبه تالاب هامون اظهار داشت: ۹۵ درصد منابع آبی كه وارد هامون می شود از خارج از كشور است. با اینكه به دنبال تفاهمنامه سال ۱۳۵۱ بین ایران و افغانستان، مشخص شده كه ۸۲۰ میلیون متر مكعب آب هامون باید هر ساله به ایران داده شود اما در مورد سیلاب های این منطقه دو تفسیر مختلف وجود دارد.

باقرزاده كریمی اضافه كرد: بر مبنای تفاهمنامه بین ایران و افغانستان مقرر شده كه به صورت متوسط در روز ۲۶ متر مكعب آب برای شرب و كشاورزی به سمت ایران سرازیر شود كه حداقل این مقدار ۶ متر مكعب است اما این حق آبه هامون نیست و محل اختلاف بین ایران و افغانستان هم همین مبحث است كه ۸۲۰ میلیون متر مكعب مورد توافق برای شرب و كشاورزی است و باید حق آبه هامون به صورت جداگانه توسط افغانستان تامین گردد.

مدیركل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار داشت: كارگروهی جهت بررسی حق آبه هامون تشكیل شده و طرح جامع دو طرفه ای برای احیای هامون تهیه شده است. در شرایط حاضر نیاز آبی هامون توسط سازمان حفاظت محیط زیست مشخص شده است كه این مورد در چانه زنی ها موثر خواهد بود.

باقرزاده كریمی تصریح كرد: مسائل مربوط به چاه نیمه ها در حوزه هامون یك مسئله داخلی است و باید وزارت نیرو در زمینه حجم آب ذخیره ای بازبینی كند. متاسفانه از مقدار آب رهاسازی شده به سمت ایران بخش بسیار كوچكی به تالاب می رسد كه لازم است این مورد به شكل داخلی هم بررسی شود.

مدیركل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست همینطور اظهار نمود: طرح جامع احیای تالاب هامون در شورای برنامه ریزی استان سیستان و بلوچستان هم مطرح گردیده است.

وی همینطور در مورد جازموریان اظهار داشت: حد بستر و نیاز آبی جازموریان مشخص شده است. متاسفانه جازموریان به علت كمبود آب به منشأ گرد و غبار تبدیل گشته است. در گذشته جازموریان از راه سیلاب ها آبگیری می كرد كه در چند سال گذشته این مورد گرفتار اشكالاتی شده و جازموریان را به كانون گرد و غبار تبدیل نموده است.

باقرزاده كریمی تصریح كرد: طرح جامع احیای جازموریان در حال تهیه است.




1398/05/23
14:51:39
5.0 / 5
2107
تگهای خبر: آب , حفاظت محیط زیست , رودخانه , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
حیوان خانگی - خرید و فروش حیوانات خانگی
petiab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت حیوان خانگی محفوظ است (پت یاب)

حیوان خانگی حیوان خانگی

خرید و فروش حیوانات خانگی