طی ۴۰ سال گذشته؛

۷۵ درصد از جنگل های ایران به بخش خصوصی واگذار شده است

۷۵ درصد از جنگل های ایران به بخش خصوصی واگذار شده است به گزارش حیوان خانگی ایسنا/البرز استاد جنگل داری و جنگل شناسی دانشگاه تهران وضعیت كنونی جنگل های كشور را وخیم دانست و اظهار داشت: در ایران باستان ۳۰ میلیون هكتار جنگل وجود داشته اما حالا مساحت جنگل های كشور به ۱۰ میلیون هكتار رسیده است.



دكتر وحید اعتماد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار داشت: علت اینكه امروز جنگل ها به این شرایط وخیم مبتلا هستند و تهی شده اند این است كه در ۴۰ سال قبل ۷۵ درصد جنگل ها به بخش خصوصی واگذار شده است.

ایران باستان ۳۰ میلیون هكتار جنگل داشت

اعتماد اضافه كرد: این مورد یعنی واگذاری جنگل ها و منابع ملی به بخش خصوصی، تیشه به ریشه جنگل ها زده است چونكه منفعت خصوصی سبب بهره برداری بیش از اندازه از جنگل می شود.

وی با اشاره به تاریخچه ای از مساحت جنگل های ایران از گذشته تا به امروز اظهار داشت: در ایران باستان ۳۰ میلیون هكتار جنگل وجود داشته است، دكتر ساعی(بنیانگذار علوم منابع طبیعی درایران ) در سال ۱۳۲۱ مساحت جنگل ها را ۱۹.۵ میلیون و در سال ۱۳۲۹، ۱۸.۷ میلیون هكتار تخمین زد كه البته این اندازه گیری بدون وسایل سنجش و اندازه گیری دقیق امروزی بوده است و امكان دارد این میزان خیلی بیشتر یا كمتر بوده باشد.

قاجاریه جنگل ها را به شركت های خارجی داد

اعتماد افزود: اساسا قبل از این زمان میزان جنگل ها خیلی بیشتر بوده چونكه در دوران قاجاریه شركت های مختلف خارجی مشغول بهره برداری از جنگل ها بوده اند.

وی اضافه كرد: سازمان جنگل ها هم اكنون با عنایت به تاج پوشش پنج درصد، میزان جنگل ها را ۱۴ میلیون و ۳۱۹ هزار هكتار و مساحت جنگل ها را با تاج پوشش ۱۰ درصد و برپایه استاندارد فائو، ۱۰میلیون و۶۰۰ هزار هكتار اعلام نموده است.

این استاد پردیس كشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران واگذاری جنگل ها به بخش خصوصی را از عوامل نابودی جنگل ها در دوران كنونی برشمرد و اظهار داشت: سیاست های نظام های اقتصادی حاكم بر جامعه شیوه های بهره برداری از جنگل را تحت تأثیر قرار می دهد و اگر این سیاست ها مبتنی بر واگذاری به بخش خصوصی باشد جنگل ها شدیداً صدمه می بیند.

وی با اشاره به اینكه توسعه شهرها و افزایش جمعیت از عوامل از بین رفتن جنگل ها است تصریح كرد: ولی از بین رفتن جنگل ها از زمانی شدت یافت كه بهره برداری خصوصی شروع شد كه نخستین بار در سال ۱۳۳۵ رخ داد. در این زمان مجلس از فردی محقق و جنگلشناس به نام «ژان تی» می خواهد نظر خویش را در مورد استفاده خصوصی از جنگل ها بیان كند كه وی این كار را از نظر علمی مجاز دانسته و با تصویب مجلس واگذاری جنگل ها به بخش خصوصی شروع می شود.

اعتماد تاكید كرد: این نوع بهره برداری ها صدمه زیادی به جنگل ها وارد كرده است، جنگل ها نباید به هیچ وجه به بخش خصوصی واگذار شود.

۱۰ سال برای استراحت جنگل ها كافی نیست

وی همینطور در مورد طرح استراحت ۱۰ ساله جنگل ها اظهار داشت: استراحت جنگل ها از نظر اكولوژیكی در شرایط فعلی كاملاً به جاست و باید ادامه پیدا كند. اما باید ابزاری برای مدیریت دوره استراحت پیشبینی شده و طرح مدیریت وجود داشته باشد.

وی در توضیح لزوم اجرای این طرح خاطرنشان كرد: در خیلی از جاهایی كه بهره برداری صورت گرفته درختی جای درختان قطع شده رشد نكرده و زادآوری صورت نگرفته است، ازاین رو استراحت دادن به جنگل ها ضروری بود چونكه اساتید و كارشناسان جنگل شناسی با بررسی ها دریافتند اگر به همین منوال پیش برود جنگل ها نابود می شود.

وی اضافه كرد: اگر بخواهیم كارشناسی تر به مبحث نگاه نماییم شاید لازم باشد دوره طولانی تری به جنگل ها استراحت داد و۱۰ سال كافی نیست. طرح استراحت جنگل زودتر از اینها باید انجام می شد و حتی حالا هم دیر اقدام شده است.




1398/08/18
14:41:39
5.0 / 5
2288
تگهای خبر: درخت , سازمان , كارشناس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
حیوان خانگی - خرید و فروش حیوانات خانگی
petiab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت حیوان خانگی محفوظ است (پت یاب)

حیوان خانگی حیوان خانگی

خرید و فروش حیوانات خانگی