یك فعال حقوق حیوانات عنوان كرد؛

از سو مدیریت تا تروریسم محیط زیست

از سو مدیریت تا تروریسم محیط زیست به گزارش حیوان خانگی یك فعال حقوق حیوانات اظهار داشت: وقتی صحبت از مدیریت حیوانات شهری می شود، نخستین فكری كه به ذهن مدیران شهری كه اصولاً وظیفه مدیریت شهر و روستا را برعهده دارند می رسد، جمع آوری و حذف فیزیكی آن هاست.


فرزاد علیزاده فعال حقوق حیوانات در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تجربه نشان داده است كه تصمیم گیری های نادرست و غیر علمی تصمیم گیران در این عرصه، طی یك دهه گذشته موجب افزایش بی رویه تعداد حیوانات شهری خصوصاً سگ ها شده است. دلیلهای بسیار مهم دیگری نیز در افزایش جمعیت این حیوانات مؤثر بوده است كه همچون می توان به زباله و پسماند، كانون های تولید سگ و توله كشی، غذارسانی بی برنامه همشهریان به حیوانات و وجود پناهگاه های حیوانات كه در خیلی از موارد به یك شغل و درآمد پرسود تبدیل گشته است، اشاره نمود كه همگی در همان عامل اول یعنی نگرش غلط مدیران شهری ریشه دارد. علیزاده اضافه كرد: بر هیچكس پوشیده نیست كه این فقدان مدیریت صحیح نه تنها در مورد حیوانات شهری بلكه در مورد حیات وحش و كاهش تنوع زیستی كشور نیز وجود دارد. اصولاً، ً نوع نگرش به حیات وحش، نبود یك تعریف جامع از طبقه بندی گونه های نادر یا در معرض انقراض، فقدان دانش علمی در زمینه ی اهمیت تنوع زیستی در حفظ تعادل اكوسیستم ها، برداشت های شخصی و بعضاً سلیقه ای در سیاست گذاری ها و وجود خلاء های بسیار در تعریف، برنامه ریزی و سیاست گذاری برای مدیریت حیات وحش و تنوع زیستی كشور نمونه هایی است از آن چه در حوزه ی مدیریتی محیط زیست و زیست بوم جانوری و گیاهی در ایران رخ می دهد. وی اشاره كرد: امروزه، مبحث حقوق حیوانات در بیشتر قریب به اتفاق كشورهای جهان مورد گفتگو و تاكید جامعه است. در كشور ما نیز كه قوانین آن برگرفته از دین مبین اسلام است، بر حقوق حیوانات تاكید فراوان شده است. حجم و گستردگی بی شمار قوانین و سفارش های پشتیبانی از حیوانات در اسلام در هیچ قانون و مكتب حمایتی دیگری به چشم نمی خورد. فقها معتقدند مفهوم اسلام در همین تسلیم شدن در مقابل قواعد خلقت و شناور شدن در مدار تكاملی هستی است (یسبح الله ما فی السماوات و ما فی العرض). این فعال حقوق حیوانات اظهار داشت: قصد ندارم به تمامی آیات و احادیثی كه درباب حمایت، رفاه، مهربانی و رعایت حقوق حیوانات اشاره كنم كه خود یك جلد كتاب است اما تمامی این احادیث و آیات به این مساله اشاره و دلالت دارد كه انسان بعنوان اشرف مخلوقات بر محیط پیرامون خود (محیط زیست و زیستمندانش) دارای حق و حقوق متقابل است؛ یعنی هم انسان بر حیوان حق دارد و هم متقابلاً حیوانات بر انسان ها دارای حق هستند تا جایی كه حق تعالی در سوره انعام می فرماید وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ وَلَا طَائِرٍ یَطِیرُ بِجَنَاحَیْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُكُمْ مَا فَرَّطْنَا فِی الْكِتَابِ مِنْ شَیْءٍ ثُمَّ إِلَی رَبِّهِمْ یُحْشَرُونَ. هیچ جنبنده ای در زمین و هیچ پرنده ای كه با دو بال خود پرواز می كند نیست مگر این كه امت هایی همانند شما هستند. ما هیچ چیز را در این كتاب فروگذار نكردیم؛ سپس، همگی به سمت پروردگارشان محشور می گردند. (الانعام ۳۸) علیزاده افزود: در سوره انبیا نیز درباب هدفمند بودن نظام هستی تاكید فراوان شده است. بر این مبنا، می توان نتیجه گرفت كه تمامی اجزای محیط زیست یكپارچه و هماهنگ است و تعادل اكولوژیك حاصل از آن بیان كننده توحید و وجود خدایی یكتاست. این كه خداوند جایگاه و رتبه ی حیوانات را هم ارز با امت هایی همانند انسان ها مرتبه می بخشد، نشان از جایگاه و اهمیت جانداران نزد حق تعالی دارد. وی تصریح كرد: خداوند در سوره بقره می فرماید فاسقان كسانی هستند كه در روی زمین فساد می كنند؛ این ها زیان كارانند. واذا تولی اهتمام فی الارض لیفسد فیها ویهلك الحرث والنسل والله لایحب الفساد واذا قیل له اتق الله اخذته العزة بالاثم فحسبه جهنم ولبئس المهاد؛ (نشانه آن، این است كه) هنگامی كه روی برمی گردانند (و از نزد تو خارج می شوند)، در راه فساد در زمین كوشش می كنند و زراعت ها و چهارپایان را نابود می سازند؛ (با این كه می دانند) خدا فساد را دوست نمی دارد. و هنگامی كه به آنها گفته شود از خدا بترس! لجاجت آنان بیشتر می شود و لجاجت و تعصب، آنها را به گناه می كشاند. آتش دوزخ برای آنان كافی است و چه بد جایگاهی است! این فعال حقوق حیوانات اشاره كرد: بدون تردید، بر همین پایه یعنی از منبع كتاب آسمانی است كه در اصل ۵۰ قانون اساسی نگهداری و محافظت از محیط زیست، وظیفه ی همگانی تعریف و اعلام شده است. «در جمهوری اسلامی حفاظت محیط زیست، كه نسل امروز و نسل های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می گردد. از ین جهت، كارهای اقتصادی و غیر آنكه با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا كند، ممنوعست.» وی ادامه داد: حال، با توجه به فرموده ی خداوند در سوره ی بقره و تعبیر فساد در زمین، كسانی كه محیط زیست را تخریب می كنند، حیوانات را مورد اذیت و آزار قرار می دهند یا آنها را به هر روش و تحت هر عنوان كشتار می كنند، در حال انجام فساد بر روی زمینند. امروزه، در مقررات بین المللی و در جرم انگاری های در رابطه با لطمه ها و تخریب محیط زیست، لطمه به منابع طبیعی و اكوسیستم ها اصطلاح «تروریسم محیط زیست» به كار می رود؛ بدیهی است فسادی كه در قرآن كریم به آن اشاره شده نیز می تواند در ذیل چنین اصطلاحی قرار گیرد. چونكه لطمه رساندن و كشتار حیوانات یا بهره كشی از آنها نهایتاً لطمه به اكوسیستم های طبیعی شمرده می شود و بیراه نیست اگر فردی كه به تخریب محیط زیست و زیستمندانش مبادرت می ورزد به «تروریست محیط زیست» تعبیر شود. علیزاده درانتها اظهار داشت: با عنایت به رویكرد و تجربه كشورهای درگیر با مسأله ی مدیریت محیط زیست، مدیریت حیوانات شهری، مدیریت حیات وحش و تنوع زیستی و آن چه در این نوشتار به اختصار ارائه شد، باید پرسید چرا در كشور ما مدیران و تصمیم گیرندگان بخش های دولتیِ متولی مدیریت حیات وحش و حیوانات شهری بجای اصلاح سو مدیریت ها و بهره گیری از تجارب جهانی، در مسیری حركت می كنند كه راه را برای مجرمان (بخوانید تروریست های محیط زیست) هموار می سازند و آب به آسیاب ِدشمنان محیط زیست ایران می ریزند؟


منبع:

1398/10/09
21:26:00
5.0 / 5
1461
تگهای خبر: آب , آلودگی , باد , تجربه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
حیوان خانگی - خرید و فروش حیوانات خانگی
petiab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت حیوان خانگی محفوظ است (پت یاب)

حیوان خانگی حیوان خانگی

خرید و فروش حیوانات خانگی