شاخصهای استاندارد هوا سختگیرانه تر شده است
به گزارش حیوان خانگی معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با گرامیداشت هفته محیط زیست اظهار داشت: با پیگیری محیط زیست قانون هوای پاك تصویب گردید، ولی بخش هایی از آن تابحال به اجرا در نیامده است مانند نوسازی ناوگان حمل و نقل فرسوده كشور كه خیلی می توانست در كاهش آلودگی هوا موثر باشد.
به گزارش حیوان خانگی به نقل از ایسنا، محمد رستگاری در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال ۱۹۷۲ مربوط می شود، اظهارکرد: کتابی با عنوان بهار خاموش نوشته شد که تلنگری بود برای بشریت و از آن به بعد آشنایی با آموزه های محیط زیستی افزایش یافت و خوشبختانه هم اکنون سطح آگاهی و دانش مردم برای حفاظت از محیط زیست بسیار بالا رفته است.
وی اضافه کرد: در واقع برنامه های نمادینی که از آن سال پایه گذاری شد هر سال تکرار شده است و مناسبت های بسیار زیادی در ارتباط با حفاظت از محیط زیست وجود دارد.
رستگاری با اشاره به اینکه شعار ملی سال جاری هفته محیط زیست «جهش تولید، حفظ محیط زیست برای توسعه پایدار ایران است»، اظهارکرد: متاسفانه بحث توسعه پایدار را در کشور جدی نگرفته ایم. توسعه پایدار یعنی از منابع طبیعی به حدی استفاده نماییم که صدمه ای به پایداری آن منبع نزنیم.
وی در ادامه اظهار داشت: اگر بخواهیم از محیط زیست حفاظت نماییم علاوه بر تکالیفی که دولت ها برعهده دارند مردم هم باید مشارکت داشته باشند و این نامگذاری ها با هدف جلب مشارکت مردم همینطور تلنگری به مسؤلان است.
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در ادامه با اشاره به اینکه در زمینه آلودگی هوا که ملموس ترین موضوعی است که مردم با آن مواجهند از آغاز سال جاری ۱۵ روز پاک، ۶۲ روز هوای سالم و دو روز هوای ناسالم برای گروه های حساس داشتیم، اظهارکرد: به هیچ عنوان وضعیت هوای حال تهران با سنوات گذشته قابل قیاس نیست و بر خلاف آن چیزی که تصور می شود وضعیت هوا خیلی بهبود پیدا کرده است.
وی افزود: در سال ۱۳۹۰، ۶۰ درصد از کل روزهای سال در تهران هوای آلوده تنفس کردیم و الان به حدود ۲۴ درصد کل سال رسیده البته که پارامترهای جوی هم در این بین اثرگذار بوده است.
رستگاری با اشاره به اینکه در مورد آلودگی هوا پروتکل ها تغییر کرده است و سال جاری در واقع شاخصهای استاندارد به شدت سختگیرانه تر شده است، اظهارکرد: بعنوان مثال تا پیش از این دی اکسید نیتروژن را اندازه گیری و محاسبه نمی کردیم و اینکه در کیفیت هوا آمارها تغییر می کند بخشی به سختگیرانه تر شدن استانداردها بر می گردد.
وی در ادامه اظهار داشت: تا ابتدای بهار اگر در هوا ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون، ۱۵ میکروگرم در متر مکعب بود، می گفتیم هوا پاک است اما الان این مقدار ۱۲ میکروگرم شده است و هر سال با عنایت به پیشرفت فناوری استانداردهای هوا را هم تلاش می نماییم به استانداردهای روز دنیا نزدیک تر نماییم.
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه وسعت تهران کمتر از یک درصد از مساحت کشور است در حالیکه حدود ۱۷ درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده است و سالانه حدود ۲۰۰ هزار نفر هم به جمعیت تهران اضافه می شود، خاطرنشان کرد: این تعداد جمعیت بیشتر از ظرفیت زیستی این شهر است و اگر ما می توانستیم توسعه را به نحوی به سایر مناطق کشور ببریم شاید اینقدر مشکلات محیط زیستی که الان با آن مواجه هستیم را در تهران شاهد نبودیم.
رستگاری در ادامه با اشاره به اینکه در سال، حدود ۱۴ هزار واحد صنعتی، صنفی و تولیدی را پایش می نماییم و در همین پایش ها در بازه سه ماهه حدود ۴۰۰ واحد آلاینده شناسایی می شود، اظهار داشت: با عنایت به این که خیلی از این واحدها در سنوات گذشته از شهر تهران خارج شده اند، در تهران تعداد واحدهای آلاینده کم است ولی آلودگی هوا دارای مرز جغرافیایی نیست. بعنوان مثال پارسال بحث آلودگی ازن را داشتیم که یک بخشی از این ازن از اطراف وارد شهر تهران می شد.
وی در ادامه در مورد مبحث گرمایش جهانی با اشاره به اینکه شاید به ظاهر ما اثرپذیری از گرمایش جهانی نداشته باشیم، اضافه کرد: میانگین حرارت تهران حداقل یک درجه افزایش یافته و تولید ازن هم به یک سری مواد اولیه، نور خورشید و گرما نیازمند است و وقتی که دمای کل جهان در حال افزایش می باشد در نتیجه اثرات منطقه ای آن هم قابل مشاهده می باشد به صورتی که سال جاری در تهران ۲ روز هوای ناسالم به علت افزایش آلاینده ازن داشتیم.
رستگاری با اشاره به اینکه باید برای رفع معضلات محیط زیستی سیاستگذاری درستی صورت گیرد، اظهار داشت: بخشی از این سیاستگذاری ها را سازمان محیط زیست انجام می دهد و باید این سیاست ها پیگیری شوند تا عملی شوند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مهمترین معضل در بحث آلودگی هوا ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که بیشتر روزهای آلوده نتیجه افزایش غلظت این آلاینده است، اظهار داشت: بیشترین سهم را در آلودگی هوا هم منابع متحرک و خودرو ها دارند بخصوص خودرو های سنگین که بیشتر آنها فرسوده و نیازمند نوسازی هستند.
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران اضافه کرد: با پیگیری محیط زیست قانون هوای پاک تصویب گردید ولی بخش هایی از آن تابحال به اجرا در نیامده است مانند نوسازی ناوگان حمل و نقل فرسوده کشور که خیلی می توانست در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.
وی در ادامه اظهارکرد: خودرو های نو سال جاری با استاندارد یورو ۵ تولید می شوند اما در تهران حدود ۴ میلیون خودرو داریم که با استانداردهای گذشته تولید شده اند و در حال تردد در شهر هستند و باید فکری برای این خودرو ها شود تا به تدریج با خودرو های استاندارد جایگزین شوند.
بنابر اعلام روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، رستگاری با اشاره به اینکه محیط زیست نیازمند یاری و مشارکت هم مسؤلان و هم شهروندان است باید همه به صورت جدی در این حوزه مشارکت کنند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه مطالبه اجتماعی در مورد مسائل محیط زیستی زیاد شده است و این خود، دولت ها و مسؤلان را به این سمت خواهد برد که به حل معضلات محیط زیستی کمک کنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب