درخواست یك كارشناس به دنبال ابطال یك قانون:

نظارت بر معاینه فنی سختگیرانه تر شود

نظارت بر معاینه فنی سختگیرانه تر شود حیوان خانگی: درپی ابطال «آیین نامه ماده 8 قانون هوای پاك» درباره «تعیین سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه» از طرف شورای نگهبان یك كارشناس آلودگی هوا معتقد می باشد كه معاینه فنی می تواند ملاك خوبی برای تعیین سن اسقاط وسایل نقلیه باشد اما لازم است كه سختگیری و نظارت های شدیدی دراین زمینه اعمال شود.



رامین عزتی در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان اینکه خودرو های فرسوده چندین برابر خودرو های نو آلودگی تولید می کنند، اشاره کرد: رها کردن خودرو های فرسوده به حال خود می تواند تبعات بسیار سنگینی به دنبال داشته باشد این در حالیست که اگر با کمک شهرداری و نیروی انتظامی معاینه فنی سالانه به صورت جدی تر صورت گیرد و از تردد خودروهایی که در معاینه فنی رد می شوند، جلوگیری به عمل آید، می توان آلودگی ناشی از خودرو ها را کم کرد.

وی افزود: هر وسیله نقلیه تاریخ مصرفی دارد و اجزای درونی آن طبق سنواتی که می گذرد، فرسوده می شوند و کارآیی خودرا از دست می دهد اما درصورتی که اجزای داخلی خودرو های فرسوده ترمیم شوند عملا با خودروی نو فرقی نمی کنند. در بعضی از کشورها خودروهایی مربوط به سال های ۱۹۳۰ و ۱۹۵۰ میلادی در حال تردد در معابر هستند که به سبب نظارت سختگیرانه دولت بر وضعیت سلامت و ضرورت تعمیر آنها، عملا کارایی این خودرو های قدیمی مانند خودرو های نو است.

این عضو هیأت علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی ضمن تاکید بر ضرورت افزایش نظارت بر مراکز معاینه فنی کشور اظهار داشت: بعضی از مراکز معاینه فنی آسان تر از سایر مراکز، گواهی معاینه فنی صادر می کنند این در حالیست که سختگیری دراین زمینه می تواند موجب تعمیر خودرو و کاهش آلودگی هوا شود بدین سبب نظارت جدی بر مراکز معاینه فنی ضروری می باشد.

وی افزود: پلیس راهور نیروی انتظامی نیز باید تمهیداتی درباب تردد خودرو های فرسوده در نظر بگیرد و در صورت مشاهده خودرویی که آلودگی تولید می کند و به نظر فرسوده می رسد، مدارک و وضعیت آنرا بررسی و در صورت ضرورت از تردد خودرو تا دریافت گواهی معاینه فنی جلوگیری کند.

عزتی همین طور با اشاره به اینکه برخی مراکز معاینه فنی تنها سلامت موتور خودرو را ملاک قرار می دهند، اشاره کرد: خودرو ها و وسایل نقلیه آلودگی های زیادی همچون صوتی، بصری و... را تولید می کنند بدین سبب تمام این موارد باید در معاینه فنی مدنظر قرار گیرد و اگر دولت کنترل شدید و رسیدگی کامل دراین زمینه را در دستور کار خود قرار دهد مطمئن هستم که آلودگی هوا کاهش پیدا خواهدنمود.

این متخصص آلودگی هوا ضمن بیان اینکه تصمیم بر حذف قانون «تعیین سن فرسودگی خودروها» با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی فعلی جامعه همراه بوده است، اظهار داشت: درپی گران شدن بی حد و اندازه قیمت خودرو، کارشناسان بررسی نموده اند که اگر خودرویی که حدودا فرسوده است از رده بیرون رود، صاحب آن مجبور است مبادرت به خرید خودروی دیگری کند اما بنا به فشار مالی زیادی که بر صاحب خودرو وارد می شود و هزینه های هنگفتی که باید بابت خرید خودرو بپردازد، تصمیم بر حذف این قانون گرفته شد و فکر می کنم این اقدام تا حدودی دست دلالان خودرو را نیز در جامعه کوتاه خواهدنمود.

وی افزود: به نظر من حذف بخشنامه ماده ۸ قانون هوای پاک راهکاری برای کاهش وضعیت اقتصادی بد حوزه خودرو است. حالا وظیفه شهرداری و نیروی انتظامی است که به صورت جدی بر سلامت خودرو های در حال تردد نظارت کنند و میان خودرو های دارای معاینه فنی و فاقد آن تفاوت قائل شوند.

عزتی با اشاره به اینکه در خیلی از کشورهای دنیا سن خودرو ملاک فرسودگی نیست، اظهار نمود: قیمت خودرو در خیلی از کشورهای اروپایی، آمریکایی و ژاپنی نسبتا ارزان است بدین جهت صاحبان خودرو می توانند به دلخواه خود زمانی که خودروی آنان قدیمی یا فرسوده شد، آنرا بفروشند یا در گورستان خودرو های اوراقی رها کنند اما در عین حال می دانند که می توانند مدل جدید همان خودرو را جایگزین کنند اما ما در ایران از چنین انتخابی برخوردار نیستیم.
سنوات خودرو از زمان ورود به چرخه حمل و نقل محاسبه شود
این عضو هیأت علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی درباره وقفه زمانی میان تولید خودرو و تحویل آن به خریداران اظهار نمود: طبق قوانینی که خودرو ها طی پنج سال ابتدایی مشمول دریافت معاینه فنی نیستند، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید تمهیداتی درباره این مساله که خودرو های تولید شده بعد از گذشت چند سال به خریداران تحویل داده می شود در نظر بگیرد تا سنوات خودرو از زمانی حساب و در نظر گرفته شود که وارد ترافیک و چرخه حمل و نقل می شوند.

عزتی در آخر ضمن بیان اینکه مردم باید بدانند آلودگی که از وسایل نقلیه آنان در هوا منتشر می شود در درجه اول موجب آزار بستگان خود می شود، اظهار داشت: امیدوارم روزی برسد که تمام خودرو ها در حرکت باشند و هیچ نوع آلودگی هوا در کشور وجود نداشته باشد اما متاسفانه شرایط اقتصادی، تحریم ها و انواع حوزه های نابسامانی که در کشور به وجود آمده است، زنجیره وار به یکدیگر وصل هستند و اجازه مانور روی معضل آلودگی هوا را نمی دهند.





منبع:

1399/04/30
14:20:47
5.0 / 5
1542
تگهای خبر: آلودگی , باد , تردد , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
حیوان خانگی - خرید و فروش حیوانات خانگی
petiab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت حیوان خانگی محفوظ است (پت یاب)

حیوان خانگی حیوان خانگی

خرید و فروش حیوانات خانگی