مقدم در گزارش حیوان خانگی مطرح كرد؛
۱۰ خط معاینه فنی موتورسیكلت در تهران خاك می خورد
به گزارش حیوان خانگی مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو های تهران به تشریح علل عدم رغبت دارندگان موتورسیکلت به اخد گواهی معاینه فنی پرداخت و اظهار داشت: ۱۰ خط ویژه معاینه فنی موتورسیکلت در تهران خاک می خورد.
خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه: همزمان با شروع فصل سرد و افزایش آلودگی هوا، صحبت درباره منشاهای آلودگی هوا هم رونق می گیرد. و یکی از این موارد که طی روزهای اخیر خبرساز هم شد، تعداد محدود رجوع موتورسیکلت ها برای دریافت معاینه فنی و ارتباط آن با آلودگی هوا بود. انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران از رجوع ۳۳ دستگاه موتورسیکلت در کل تهران برای دریافت برگه معاینه فنی سخن گفته و خواهان عزمی جدی برای حل معضل آلایندگی موتورسیکلت ها شده است. چونکه موتورسیکلت ها سهم قابل توجهی در آلودگی هوا دارند. در اینباره با حسین مقدم مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو های تهران به گفتگو پرداختیم. قانونی که ۴ دهه فراموش شده است
وی اظهار داشت: بیشتر از چهار دهه از تصویب قانون دریافت معاینه فنی برای کلیه وسایل نقلیه موتوری شامل موتورسیکلت، ماشین سواری و کامیون می گذرد و برپایه این قانون این وسایل باید جهت تردد گواهینامه معاینه آلایندگی و ایمنی دریافت نمایند، اما هنوز این مساله برای همه وسایل نقلیه موتوری اتفاق نیفتاده است. کاهش چند هزار رقمی، رجوع دارندگان موتورسیکلت برای دریافت گواهی معاینه فنی به ۳۴ عدد وی ضمن اشاره به اینکه در سالهای قبل تا چند هزار رفتن به مراکز معاینه فنی از جانب دارندگان موتورسیکلت ها وجود داشت، اظهار داشت: اما رفته رفته از تعداد موتورسیکلت هایی که معاینه فنی دریافت می کردند کاسته شد تا اینکه این تعداد سال جاری به عدد ۳۴ دستگاه موتورسیکلت رسیده است. مقدم حرکت موازی وزارت کشور بعنوان دستگاه اجرایی عالی، با همراهی برخی دستگاههای دیگر را برای ساماندهی به وضعیت موتورسیکلت ها حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: باید بخش موتورسیکلت ها در سامانه یکپارچه ملی سیمفا افزوده شود. برای اجرای صحیح قانون، نیازمند حرکت یکپارچه در سرتاسر کشور هستیم وی خاطرنشان کرد: هم اکنون رصد موتورسیکلت ها به صورت محدود در تهران از راه نرم افزاری دیگری انجام می شود اما اگر یک سامانه یکپارچه ملی و کشوری در این حوزه وجود داشته باشد دیگر با دستور وزارت کشور می توان به صورت سراسری در کل کشور اجرای جدی معاینات فنی اجرایی شود و با راکبینی که گواهی ندارند، برخورد قانونی صورت گیرد. مقدم با تکیه بر اینکه برای اجرایی شدن این قانون به صورت جدی باید تمامی دستگاههای مرتبط (وزارت کشور، پلیس راهور، محیط زیست و شهرداری ها) دست به دست هم بدهند و با سیاست گذاری، تصمیماتی دریافت کنند که موتورسیکلت سواران را به سمت قانون مداری پیش ببرند، اظهار داشت: البته اجرای قوانین باید به صورت پلکانی و طبقه بندی شده و بر مبنای میزان آلایندگی موتورسیکلت ها اجرا شود. مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو های تهران ضمن اشاره به اینکه سیستم های سوخت رسانی انژکتوری در موتورسیکلت ها آلایندگی کمتری نسبت به مدلهای کاربراتوری دارند و حساسیت درباره آنها کمتر است، عنوان کرد: برای اجرای قوانین بر روی موتورسیکلت ها باید برپایه مدل و سال تولید عمل کرد. ۱۰ خط مکانیزه معاینه فنی ویژه موتورسیکلت در تهران بلااستفاده مانده است وی در مورد ظرفیت مراکز معاینه فنی به منظور اجرای جدی این قانون برای موتورسیکلت ها هم اظهار داشت: در تهران ۱۰ خط مکانیزه ویژه موتوری وجود دارد که می تواند کمک کننده باشد. اما تقریباً طی سالهای اخیر بلااستفاده مانده است. وی افزود: اگر عزم برخورد جدی و اجرای قانون معاینه فنی موتورسیکلت ها وجود داشته باشد، خیلی از شهرهایی که دست به گریبان آلودگی هوا هستند، پای کار خواهند آمد تا مشکلی برای انجام آزمون های آلایندگی و فنی به وجود نیاید. مقدم ضمن اشاره به تعداد چند میلیونی موتورسیکلت فعال در کشور، اظهار داشت: میزان مراجعات به مراکز از جانب موتورسیکلت سواران کمتر از ده درصد است.
وی با تکیه بر اینکه به علت ضعف های اجرایی هیچ گاه موتورسیکلت ها در رعایت قانون ملزم نبوده اند عنوان کرد: زمانی هم که مراجعات چند هزارتایی برای دریافت معاینه فنی وجود داشت به علت الزامی بودن دریافت برگه معاینه فنی از جانب مدیران شرکتهای خدمات پیک موتوری بود، و راکبین موتورسیکلت ها که عمدتاً به فعالیتهای خدماتی مشغول اند، ملزم به عرضه گواهی معاینه فنی برای تردد بودند. مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو های تهران عرضه پیشنهاداتی همچون شناسایی موتورسیکلت ها از روی پلاک را از لحاظ فنی و اجرایی دشوار ندانست و اظهار داشت: سطح تکنولوژی و سیستم ها بگونه ای است که بتوان این شناسایی را انجام داد اما تخلف در این حوزه بسیار است. وی ادامه داد: مخدوش کردن و پوشاندن پلاک و توسط موتورسیکلت سواران بسیار رایج است و عزم جدی می خواهد که با متخلفین در این عرصه برخورد شود.
منبع: petiab.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب