معاینه فنی ملاك اسقاط خودرو های فرسوده می شود؟

معاینه فنی ملاك اسقاط خودرو های فرسوده می شود؟ به دنبال ابطال بخشنامه ماده 8 قانون هوای پاک که درباره سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه بود، سازمان حفاظت محیط زیست بتازگی پیشنهاد جدید خودرا برای اسقاط خودرو ها به هیات دولت فرستاده است. دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست می گوید که در بخشنامه جدید ملاک اسقاط انواع خودرو ها معاینه فنی تعریف شده است.



به گزارش حیوان خانگی به نقل از ایسنا، حدود پنج ماه گذشته بخشنامه ماده ۸ قانون هوای پاک که درباره سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه بود، برمبنای استعلام دیوان عدالت اداری از شورای نگهبان ابطال شد.

ماجرا از این قرار بود که فردی درباره این بخشنامه به دیوان عدالت اداری شکایت کرده و دیوان عدالت اداری نیز دراین زمینه از شورای نگهبان استعلام گرفته بود. بعد از آن، برمبنای نظر فقهای این شورا تعیین سن فرسودگی برای خودرو ها خلاف شرع اعلام گردید و رای به ابطال این بخشنامه قانون هوای پاک دادند.

اکنون باتوجه به ابطال بخشنامه قبلی ماده ۸ قانون هوای پاک درباره تعیین سن فرسودگی خودرو ها، سازمان حفاظت محیط زیست پیش نویس جدید این بخشنامه را به هیات دولت ارائه کرده است.

بهزاد اشجعی - دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست - در گفت و گو با ایسنا درباره برخی جزئیات بخشنامه جدید اظهارکرد: در بخشنامه جدید ماده ۸ قانون هوای پاک - برخلاف بخشنامه قبلی - ملاک اسقاط انواع خودرو ها معاینه فنی است این درحالیست که قبل از این برای خودرو های مختلف سن فرسودگی تعریف کرده بودیم و لازم بود که خودرو ها بعد از رسیدن به سن فرسودگی اسقاط شوند.

وی افزود: بر این اساس در بخشنامه جدید که به هیات دولت ارائه شده است، پیشنهاد داده ایم هر خودرویی که نتواند طی دو دوره متوالی معاینه فنی را پاس کند، فرسوده شمرده می شود و باید اسقاط شود.

اشجعی در ادامه با اشاره به اینکه علاوه بر این سنی را بعنوان سن فرسودگی برای انواع مختلف خودرو ها مشخص کرده ایم، اشاره کرد: بدین جهت هر خودرویی که به سن فرسودگی برسد نیاز است که نظارت ها روی آن افزایش پیدا کند و برای مثال بجای سالی یک دفعه در سال سه بار به مراکز معاینه فنی مراجعه کند.

به گفته دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست این سن برای خودرو های مختلف متفاوت می باشد. برای مثال سن فرسودگی و افزایش نظارت ها روی خودرو های شخصی ۱۵ سال است.

وی در ادامه با اعلان اینکه در کشورهای مختلف دنیا نیز چنین روشی ملاک اسقاط خودرو ها است، اظهار داشت: به هر حال در کشور در زمینه معاینه فنی مشکلاتی وجود دارد و اعتماد ۱۰۰ درصدی به آن نیست اما حالا که پیشنهاد داده ایم ملاک اسقاط خودرو های فرسوده، معاینه فنی باشد، نیاز است که اهرم های نظارتی روی این مسئله تقویت شوند.

اشجعی در آخر اظهار نمود: برای مثال درحال حاضر خودروهایی که معاینه فنی ندارند فقط در تهران و چند کلانشهر دیگر جریمه می شوند و سایر شهرها موضوع معاینه فنی را روی خودرو های مختلف چک نمی کنند. از طرف دیگر نیاز است که نظارت ها روی مراکز معاینه فنی نیز بیشتر شود. بدین سبب اصلاح فرآیندها ضروری می باشد. باتوجه به نظری که دیوان عدالت اداری داده بود، معاینه فنی تنها راهکاری است که می توان برای اسقاط خودرو های فرسوده دنبال کرد.

به گزارش حیوان خانگی به نقل از ایسنا، برمبنای آخرین مطالعات ۴۰ درصد آلودگی شهر تهران مربوط به خودرو های فرسوده است همین طور درحال حاضر آلودگی هوا سالانه سبب مرگ ۳۰ هزار نفر در ایران می شود و ۲.۶ میلیارد دلار خسارت های اقتصادی به کشور وارد میکند.




1399/09/29
14:28:53
5.0 / 5
365
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
حیوان خانگی - خرید و فروش حیوانات خانگی
petiab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت حیوان خانگی محفوظ است

حیوان خانگی حیوان خانگی

خرید و فروش حیوانات خانگی