استاندارتهران درباره علت بوی 10روز قبل پایتخت صحبت نكرده بود

استاندارتهران درباره علت بوی 10روز قبل پایتخت صحبت نكرده بود حیوان خانگی: بوی نامطبوع پایتخت از حدود 10 روز پیش تابحال همچنان خبرساز است و امروز درحالی برخی رسانه ها از قول استاندار تهران منشا آنرا سایت دفن زباله «آرادكوه» اعلام نمودند كه این مساله رد شد.


انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران ظهر شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اشاره كرد: در مصاحبه ای با یكی از خبرگزاری ها درباره بوی نامطبوع حوالی فرودگاه امام خمینی(ره) و در حوالی سایت دفن زباله آرادكوه( در جنوب پایتخت) كه از چندسال اخیر وجود دارد و مسئولان عالی كشوری باز برای حل آن تاكید ویژه دارند، به صورت كلی صحبت است.
به گفته وی نتایج تحقیقات درباره علت بوی نامطبوع 10 روز پیش هنوز اعلام نشده است.
به گزارش حیوان خانگی به نقل از ایرنا عصر چهارشنبه 12 دیماه جاری انتشار بوی نامطبوعی در بعضی نقاط پایتخت خبرساز شد.
همان زمان، درحالی كه برخی منابع غیررسمی، تركیدگی لوله فاضلاب، انتشار بوی فاضلاب ساختمان پلاسكو و باز فعال شدن گسل های زمین را بعنوان عوامل این بو گمانه زنی كرده بودند، همه این فرضیه ها و دلایل توسط منابع رسمی رد و بیان شد كه تحقیقات علمی این دلایل را تایید نكرده است.
در این شرایط، یكی از خبرگزاری ها بامداد امروز (شنبه) به نقل از استاندار تهران در حالی در تیتر خود اعلام نمود كه منشا بوی نامطبوع پایتخت مشخص شد كه در متن همان خبر به نقل از محسنی بندپی هیچ اشاره ای به صورت مشخص به بوی نامطبوع 12 دیماه جاری نشده است.
اما به دنبال انتشار این خبر خیلی از دیگر رسانه ها بخصوص در شبكه های اجتماعی این مساله را با فرض بر مشخص شدن منشا بوی نامطبوع 12 دیماه پایتخت بازنشر دادند و به دنبال آن برخی مسئولان شهری باز در مقام دفاع از عملكرد خود در مدیریت پسماند شهرداری تهران آنرا تكذیب كردند.
ازجمله این موارد سخنان مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران بود كه اظهار داشت: اگر این بو ناشی از پسماندهای آرادكوه بود باید ابتدا در مناطق جنوبی و با شدت بیشتری در این مناطق بو احساس می شد؛ اما این گونه نبوده است.
در حالی كه استاندار تهران بر عزم و تلاش دولت در سطح مسئولان استانی و باز كشوری برای حل مشكل بوی نامطبوع جنوب پایتخت كه طی سال های اخیر محل اعتراض بوده، به صورت كلی تاكید كرده بود.

**رد فرضیه فعال شدن گسل ها
محسنی بندپی همین طور فرضیه هایی كه این بو را به فعال شدن گسل ها و باز آتشفشان دماوند نسبت داده بودند، رد و تاكید كرده بود: ارتباط این بو با فعال شدن گسل ها كاملا منتفی است چونكه هیچ تغییری در آب های زیرزمینی مشاهده نشد، از طرفی زلزله های هفته اخیر مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه حتی تكان های كوچك هم شاهد نبودیم.
استاندار تهران اضافه كرد: ارتباط بوی نامطبوع تهران با فعال شدن آتشفشان دماوند باز كاملا رد شده است، چونكه جهت غالب وزش باد از غرب به شرق بوده و دماوند در شمال شرق آن هم با فاصله بسیار زیاد قرار دارد.

**ضرورت توجه به نحوه دفع پسماند و فعالیت برخی صنایع
نكته قابل توجهی كه استاندار تهران می گوید در گفت وگو با آن خبرگزاری به آن تاكید كرده است، توجه به بحث تصفیه خانه و دفع اصولی پسماندهاست.
وی تاكید كرده بود: فاضلاب ناشی از شیرابه پسماند های آرادكوه و تخمیر و تجزیه مواد غذایی فسادپذیر صنایع لبنی و كشتارگاه ها آلودگی بسیار بالایی احداث می كند، بوی ناشی از این آلودگی به هوا متصاعد و در اثر وزش باد پراكنده میگردد.
این سخنان استاندار تهران درحالی است كه بوی نامطبوع حوالی فرودگاه مهرآباد كه در محل ورودی مسافران خارجی قرار دارد همواره طی چندسال گذشته محل اعتراض و باز بررسی مسئولان برای تزریق اعتبار و حل مشكل وجود داشته است.
محسنی بندپی همین طور اظهارداشته بود: متاسفانه در جنوب و غرب استان تهران صنایعی مستقر هستند مانند صنایع لبنی و كشتارگاه های مرغ كه حداقل استانداردهای محیط زیستی را رعایت نمی كنند.
وی اظهار داشته بود: این صنایع در قسمت بالادست و حدودا در محدوده غربی جاده مرقد حضرت امام خمینی (ره) تا فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) واقع شده است و باد غالب باز معمولا غرب به شرق است بویژه در فصل تابستان بوی ناشی از فضلاب بعضی از صنایع و شیرابه های پسماند ها به سمت پایین دست كه شرق استان تهران است متصاعد میگردد و بوی نامطبوع آن از اتوبان فرودگاه باز به مشام می رسد.

**همه صنایع مكلف به رعایت استاندار های تصفیه فاضلاب می شود
استاندار تهران همین طور تصریح كرده بود: برای تمامی فاضلاب های صنعتی استاندارد هایی با شاخصه تصفیه پذیری به حد ورود به آب پذیرنده و خاك باید رعایت شود؛ ما در این مساله به صورت جدی ورود پیدا می نماییم و از تمامی صاحبان صنایع دعوت می نماییم تا خودرا نسبت به رعایت استاندار های محیط زیستی مكلف و موظف بدانند و آب و خاك و هوایمان را گرفتار آلودگی نكنند.
به گزارش حیوان خانگی به نقل از ایرنا این درحالی است كه در كنار واحدهای صنعتی اینچنینی كه استاندار به آنها اشاره می كند، برخی واحدهای غیرمجاز مانند چربی سوزی ها ( ضایعات گوشت) باز در جنوب پایتخت به شكل غیرقانونی فعالیت دارند كه به افزایش آلایندگی های منطقه دامن می زنند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی چندی قبل در این زمینه گزارش تهیه كرد كه مسئولان به دنبال آن اعلام نمودند شهرك هایی برای استقرار این واحدهای چربی سوزی راه اندازی خواهد شد.
تهرام/1008


1397/10/22
15:12:11
5.0 / 5
1997
تگهای خبر: آب , آلودگی , باد , خاك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
حیوان خانگی - خرید و فروش حیوانات خانگی
petiab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت حیوان خانگی محفوظ است (پت یاب)

حیوان خانگی حیوان خانگی

خرید و فروش حیوانات خانگی