خسارت های انتقال آب خزر به سمنان محاسبه نشده است

خسارت های انتقال آب خزر به سمنان محاسبه نشده است حیوان خانگی: یك استاد دانشگاه اظهار داشت: هزینه خسارت های بزرگ محیط زیستی كه طرح انتقال آب خزر به كشور وارد می نماید انجام نشده، باید این هزینه ها محاسبه شود و بعد ببینیم اصلا فایده ای برای ما دارد یا خیر.



به گزارش حیوان خانگی به نقل از مهر، نغمه مبرقعه ای دانشیار پژوهكشده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی در نشست بررسی انتقال آب دریای مازندران به سمنان اظهار داشت: در این طرح مقرر است هر ثانیه ۱۴ هزار لیتر آب از دریای خزر برداشته شود. ۷ هزار لیتر آن شیرین سازی شود و به سمنان بیاید و ۷ هزار لیتر باقی كه بسیار بسیار شورتر شده است به دریای خزر كه دریای بسته است و تبادل آبی كمی دارد برگردد.
مبرقعه ای اضافه كرد: بطور قطع این طرح منجر به شور شدن بیشتر آب دریای خزر می گردد و زیستمندان دریا را دچار مشكل می كند.
وی اظهار داشت: نكته دوم مسیر انتقال است كه از میان جنگل های هیركانی عبور می كند. مسیری نزدیك به ۲۰۰ كیلومتر كه مقرر است آب را از ارتفاع منفی ۲۱ تا بالاتر از دو هزار متر با چندین ایستگاه پمپاژ جابجا كند. نیروی برقی كه این كار نیاز دارد ۳۵۰ مگاوات است كه معادل یك سوم برق نیروگاه اتمی بوشهر خواهد بود.
دانشیار پژوهشكده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: مقرر است برای شیرین كردن آب از آب شیرین كن های اوسموزی استفاده گردد كه مدام باید فیلترهای آن را عوض كرد و ازاین رو پسماند بسیار زیادی تولید می كند.
وی با طرح این پرسش كه این همه اثرات چه آورده ای برای ما دارد، اظهار داشت: این مقدار آب با استفاده از افزایش راندمان آبیاری قابل دسترس است. با تغییر سیستم آبیاری یك میلیون هكتار زمین كشاورزی از غرقابی به تحت فشار می توان همین میزان آب را تامین كرد. با سه هزار میلیارد تومان هزینه مالی می توان این كار را انجام داد. اگر امكان پذیر است كه این آب را از محل تغییر الگوی كشت و آبیاری فراهم نماییم و اگر واقعا هدف این طرح تامین آب شرب است پس چرا باید این همه هزینه و اثرات اضافی را متقبل شویم؟
مبرقعه ای خاطرنشان كرد: آیا واقعا محاسبه شده جنگلی كه خراب می شود، اكوسیستمی كه تغییر می كند و تنوع زیستی كه صدمه می بیند چه میزان هزینه تولید می كند؟ آیا واقعا هزینه های خسارت محیط زیستی كه به كشور وارد می گردد انجام شده، بطور قطع انجام نشده و باید پرسید چطور چنین طرح عظیم ملی بدون برآورد این خسارت ها در دستور كار قرار گرفته است؟
وی در انتها خاطرنشان كرد: طرحی در این اندازه به قدری هزینه و خسارت دارد كه حتما باید خود مردم خواستار آن باشند. چنین طرح بزرگی در سطح ملی باید به همه پرسی گذاشته شود و تحلیل سود به هزینه آن هم صورت گیرد كه ببینیم اصلا فوایدی برای ما دارد یا خیر.

1396/11/03
13:30:36
5.0 / 5
2290
تگهای خبر: آب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
حیوان خانگی - خرید و فروش حیوانات خانگی
petiab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت حیوان خانگی محفوظ است (پت یاب)

حیوان خانگی حیوان خانگی

خرید و فروش حیوانات خانگی